ورود/ثبت نام

سبدخرید شما خالی است!

درس 28 : شاخص کانال کالا (CCI)

درس 28 : شاخص کانال کالا (CCI)

در این مطلب اندیکاتور «شاخص کانال کالا (CCI)» را معرفی می کنیم و نحوه کارکرد و محاسبه آن را به کمک نمودار نمونه و فرمول‌های مربوطه بررسی خواهیم کرد.

شاخص کانال کالا (CCI)

نوع اندیکاتور: مستقل

شاخص کانال کالا (CCI) که توسط دونالد لمبرت ابداع شد، برای شناسایی گردش‌­­های چرخه­­‌ای در کالاها طراحی شد. فرض پشت این اندیکاتور این است که کالاها (سهام یا اوراق قرضه) در چرخه‌هایی حرکت می‌کنند که سقف‌ها و کف‌ها در فواصل دوره‌ای می‌آیند. لمبرت استفاده از 1/3 چرخه کامل (کم تا کم یا زیاد تا زیاد) را به عنوان چارچوب زمانی برای CCI توصیه کرد. (توجه: تعیین طول چرخه، مستقل از CCI است.) اگر چرخه 60 روز طول بکشد (کمترین مقدار در هر 60 روز)، یک  CCI 20 روزه توصیه می‌شود. به ­­منظور تحقق این مثال، یک CCI با مدت 20 روز استفاده شده است.

به منظور مقیاس‌بندی، لمبرت ثابت را روی 0.015 تنظیم کرد تا اطمینان حاصل شود که تقریباً 70 تا 80 درصد از مقادیر CCI بین 100- و 100+ قرار می‌گیرد. CCI بالا و زیر صفر در نوسان است. درصد مقادیر CCI که بین 100+ و 100- قرار می گیرند، به تعداد دوره‌های استفاده شده بستگی دارد. یک CCI کوتاه­­‌تر با درصد کمتری از مقادیر 100+ و 100- فرّارتر خواهد بود. برعکس، هرچه دوره‌­­های زمانی بیشتری برای محاسبه CCI استفاده شود، درصد مقادیر بین 100+ و 100- بیشتر می‌شود.

دستورالعمل‌های معاملاتی لمبرت برای CCI بر حرکت‌های بالای 100+ و زیر 100- جهت تولید سیگنال‌های خرید و فروش متمرکز بود. از آنجایی که حدود 70 تا 80 درصد مقادیر CCI بین 100+ و 100- است، سیگنال خرید یا فروش تنها در 20 تا 30 درصد مواقع اعمال خواهد شد. هنگامی که CCI به بالای 100+ حرکت می­­کند، در نظر گرفته می شود که اوراق بهادار وارد یک روند صعودی قوی شده و سیگنال خرید ارائه می شود. وقتی CCI به زیر 100+ برمی‌گردد، موقعیت باید بسته شود. هنگامی که CCI به زیر 100- می‌­­رسد، اوراق بهادار در یک روند نزولی قوی در نظر گرفته شده و سیگنال فروش ارائه می شود. هنگامی که CCI به بالای 100- برمی­­‌گردد، موقعیت باید بسته شود.

از زمان دستورالعمل‌های بنیادی لمبرت، معامله‌گران CCI را برای شناسایی معکوس‌ها ارزشمند می‌دانند. CCI یک نشانگر همه کاره است که می‌تواند طیف گسترده ای از سیگنال­­‌های خرید و فروش را تولید کند.

  • CCI را می­‌توان برای شناسایی سطوح خرید و فروش اشباع مورداستفاده قرار داد. هنگامی که CCI به زیر ۱۰۰- می‌رسد، فرض بر این خواهد بود که اوراق بهادار اشباع فروش می‌شود و زمانی که از ۱۰۰+ فراتر می‌رود، خرید اشباع درنظر گرفته می‌شود. از سطوح فروش اشباع، ممکن است هنگامی که CCI به بالای 100- برود، سیگنال خرید داده شود. هنگامی که CCI به زیر 100+ برمی‌گردد، ممکن است از سطوح خرید اشباع، سیگنال فروش داده شود.
  • مانند بسیاری از نوسانگرها، واگرایی‌­­ها نیز می‌توانند برای افزایش نیرومندی سیگنال­­‌ها اعمال شوند. واگرایی مثبت پائین 100- ، نیرومندی سیگنال را بر اساس بازگشت به بالای 100- افزایش می دهد. واگرایی منفی بالای 100+ نیرومندی سیگنال را بر اساس بازگشت به زیر 100+ افزایش می دهد.
  • برای تولید سیگنال­­‌ها می‌­­توان از شکست خط روند استفاده کرد. خطوط روند را می توان برای اتصال قله‌­­ها و دره‌ها ترسیم کرد. از سطوح فروش اشباع، پیشرفت بالای 100- و شکست خط روند را می‌توان (گاوی) صعودی در نظر گرفت. از سطوح خرید اشباع، کاهش زیر 100+ و شکست خط روند را می‌توان (خرسی) نزولی در نظر گرفت.

معامله‌­­­گران و سرمایه­­‌گذارن، CCI را برای کمک به شناسایی معکوس­­‌های قیمت، حدهای قیمت و قدرت روند استفاده می‌­­کنند. همچون اندیکاتورهای دیگر، CCI باید همراه با سایر جنبه‌­­های تحلیل تکنیکال به­­‌کار رود. CCI در دسته نوسانگرهای مومنتوم قرار می­­‌گیرد. علاوه بر مومنتوم، اندیکاتورهای حجمی و نمودار قیمت نیز ممکن است بر ارزیابی تکنیکال تاثیر بگذارند.

نمودار نمونه

نمودار نمونه

 پارامترها:

دوره زمانی(20): تعداد ستون­­‌ها یا دوره زمانی که برای محاسبه پژوهش به‌­­کار می‌­­رود.

* محدوده خرید اشباع/ فروش اشباع (100) – محدوده - / + که در آن قیمت­ ممکن است نوسان داشته باشد.

محاسبه

محاسبه مناسب CCI مستلزم مراحل متعددی است. آن مراحل در سلسله‌­­مراتبی مناسب در ذیل لیست شده‌اند. باید ابتدا بهای اسمی را با استفاده از قیمت بالا، پائین و قیمت بسته­­‌شدن برای بازه محاسبه کنید. این میانگین حسابی ساده سه مقدار عددی است.

فرمول بدین صورت است:

1)TP = (قیمت بسته‌­­شدن + پائین + بالا) / 3 

- TPt بهای اسمی را نشان می­­‌دهد.

  •  بالا، بالاترین قیمت برای بازه است.
  •  پائین، پائین‌­­ترین قیمت برای بازه است.
  •  بسته ­­شدن، قیمت بسته­­‌شدن برای بازه است.
  1. سپس، یک میانگین متحرک ساده را برای تعداد دوره­­‌های زمانی مشخص­­‌شده محاسبه کنید.

TPAVGt = (TP1 + TP2 +… +TPn) / n

  •  TPAVGt میانگین متحرک بهای اسمی است.
  • TPn بهای اسمی برای بازه n اُم است.
  •  n تعداد بازه ها برای میانگین است.
  1. مرحله بعدی نسبتاً پیچیده­­‌تر است؛ این مرحله انحراف متوسط را محاسبه می­­کند. فرمول به صورت زیر است:

MDt = (|TP1 - TPAVG1| +... + | TPn - TPAVGn |) / n

  •  MDT انحراف متوسط برای بازه است.
  • TPn بهای اسمی برای بازه n اُم است.
  •  TPAVGn میانگین متحرک بهای اسمی برای بازه n اُم است.
  •  n تعداد بازه ها برای میانگین است.

نماد | قدر مطلق را نشان می­­‌دهد. در اصطلاح ریاضی، تفاوت­­‌های منفی به عنوان مقادیر مثبت تلقی می‌­شوند.

  1. حال، محاسبه برای مقدار CCI به صورت زیر است:

CCit = (TPt - TPAVGt) / (0.015 * MDT)

  •  CCit شاخص کانال کالا برای دوره جاری است.
  •  TPt بهای اسمی برای دوره جاری است.
  •  TPAVGt میانگین متحرک بهای اسمی است.
  •  0.015 یک عدد ثابت است.
  •  MDT انحراف متوسط برای این دوره زمانی است.