معرفی شرکت ایران خودرو
- در سال 1345 قراردادي با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازي به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواري و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
- از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهاي مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهاي اتوبوس 302 شهري، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال 1346 شروع و سرانجام در سال 1356 حدود 98000 دستگاه پیکان تولید گردید .
- در سال 1352 هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبناي تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکتهاي بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضاي مشهد و ریختهگري تاسیس شد.
- در سال 1353 با افزایش قیمت نفت و درآمدهاي ارزي، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود 45 درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
- در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357 با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروي جدیدتري با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو 305 شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16-4-1358 شوراي انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزي و اقتصادي از جمله نبود واردات، دشواري تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ايرانخودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.
- سال 1362 یکی از سالهاي کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزي و استراتژي وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می خورد.
- سال 1364 با کاهش درآمدهاي ارزي نشانه هاي بحران صنعتی، اقتصادي و تولیدي آغاز گردید تا آنجا که در سال 1365 کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
- در سال 1367 با پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل مسأله تعیین خودروي سواري با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو 405 در مدت 3 سال، منعقد گردید.
- در سال 1368 همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربري عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روي داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه 6000 دستگاه اتوبوس تولید می کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروي محرکه و اعلام آمادگی پژو براي عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور 504 بر روي پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان1800 » تغییر نام داد.
- از مهمترین تحولات سال 1370 می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
- در سال 1373 از بزرگترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال را می توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 7 ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستاي آن اجراي پروژه استقرار استاندارد ايزو9000 و بهره مندي از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال 1377 بسیاري از واحدهاي تولیدي گواهینامه ايزو9002 کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهاي تولیدي بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایرانخودرو با سرمایهگذاري بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
- در سال 1381 با تدوین برنامه 10 ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوي جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوري پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیري و دریافت تکنولوژي نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایرانخودرو که بطور جدي دنبال شده می توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهاي مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال 1381 آغازگردید.
- در سال 1382 پروژه هاي پارس سال، سمند سال و پژو 206 صندوقدار آغاز گردید.
- در سال 1383 سازمان در راستاي ارتقاي بهره وري و امکان بهتر برنامه ریزي و کنترل فعالی تهاي خود اقدام به استفاده از نظام برنامه ریزي یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژه هاي پژو پارس ELX و سمند ال ايكس به بهره برداري رسید.
- در سال 1384 خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایرانخودرو به عنوان گامی در جهت ارتقاي سطح تکنولوژي در داخل سازمان و حرکتی بسوي ارتقاي رضایت مشتریان انجام شد و محصولات 206 صندوقدار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ايرانخودرو به بازارهاي جهانی وارد گردید.
- در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازي شد و پروژه هاي تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداري رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاري شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاريهاي بین المللي ایرانخودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
- در سال 86 ايرانخودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایتهاي تبریز، سنگال و مصر راه اندازي و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
- در سال 87 دومین خودرو ملی ايرانخودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ايرانخودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
- در سال1388 ، ايرانخودرو نقش چشمگیري در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد 40 درصدي صادرات خودرو ساختهشده از شبكه ايرانخودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوري نانو نیز توسط ايرانخودرو طراحی و نمونه سازي گردید.
- در سال 1389 رکورد تولید 755.555 دستگاه خودرو سبک براي اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایرانخودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت هاي برتر ایران، شرکت ایرانخودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخصهاي ذیل معرفی شد:
- کسب رتبه نخست در شاخص فروش
- کسب رتبه نخست در شاخص اشتغالزایی
- کسب رتبه دوم در شاخص سودآوري
- برترین گروه صنعتی در میان گروههاي خودروسازي کشور
- برگزیده شرکتهاي پیشرو در سراسر کشور
«دنا» بهعنوان جدید ترین محصول ايرانخودرو با بهره گیري از طراحي بهروز جهانی براي اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازي دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است.این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید.
برند ايران خودرو
در دنياي امروز برند خودرو بايد برندي جهاني باشد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد.
با وجودي كه گروه صنعتي ايران خودرو با برندهاي بزرگي در دنيا همكاري داشته و پروژه هاي مشتركي را با كمك آنان در بخش هاي مختلف تامين، توليد، فروش و خدمات پس از فروش به انجام رسانده، اما اين شركت تلاش داشته است كه در فضاي كاملا رقابتي بازارجهاني، برندهاي مختص به خود را معرفي كرده و ارتقا بخشد. به همين دليل ايران خودرو از حدود 10 سال پيش توليد محصولاتي را كه مالكيت معنوي آنها را كاملا در اختيار داشته باشد، در دستور كار قرار داد. خودروي سواري سمند به عنوان اولين ثمره اين تلاش پس از تولدش علاوه بر اين كه لقب نخستين خودروي ملي ايران را بر پيشاني داشت، ورود صنعت خودرو ايران را به دوراني جديد و روشن نيز نويد داد. دوراني كه خروج از مونتاژكاري و ايجاد برندهايي جهاني و حضور در بازارهاي بين المللي را گريزناپذير كرد. برندهاي سمند و سورن خيلي سريع به بازارهاي جهاني راه يافته و به تدريج جاي خود را در ميان ساير خودروهاي خارجي بازكردند. برند ايران خودرو نيز با اتكا به اين حضور و با به كارگيري توان تمام شركت هاي تابعه خود، اكنون با نام "ايكو" (IKCO) در عرصه بين المللي به برندي شناخته شده تبديل و با حضور در رنكنيگ هاي جهاني، هر روز بيش از گذشته بر ارزش آن افزوده مي شود.
گروه صنعتي ايران خودرو
ايران خودرو در سال 1341 با هدف توليد و فروش انواع خودرو با نام اوليه ايران ناسيونال تاسيس شد. بعد از سال ها اين شركت در پي توسعه فعاليت هايش و با توليد 1 ميليون خودرو سواري و تجاري و با به كارگيري 21 هزار نفر نيروي انساني به بزرگترين گروه صنعتي درمنطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA ) تبديل شد كه به فعاليت هاي صنعتي و خدمات در بخش صنعت خودرو مي پرداخت. ايران خودرو با هدف رسيدن به كلاس جهاني، به تاسيس مركز تحقيقات، و مراكز تست خودرو، توسعه موتور به همراه جديدترين ماشين آلات و تجهيزات توليدي خود پرداخت. اقداماتي كه با همكاري كشورهاي عمده اروپايي در بخش صنعت خودروي آلمان و فرانسه حاصل شدند. ايران خودرو داراي شركت هاي تابعه متعددي است كه در قالب يك گروه واحد، اين شركت را به سوي اهدافش ياري مي دهند. اين شركت ها در بخش هاي مختلفي از جمله، تامين قطعات، سيستم ها و تجهيزات توليدي، خدمات پس از فروش، نيروي محركه و .... فعاليت دارند. همچنين ايران خودرو در حوزه هاي سرمايه گذاري، امور مالي ، ليزينگ و توسعه كسب و كار سرمايه گذاري هايي كرده است.
سبد برند آيكو
ايران خودرو در بخش خودرو سواري به منظور استفاده از مزاياي همكاري با خودروسازان كلاس جهاني و تنوع بخشيدن به منابع شركت در بخش هاي مختلف بازار، همكاري هاي استراتژيك خود را با خودروسازان بزرگ جهاني توسعه داده است ( مرسدس بنز ، پژو، رنو و سوزوكي). علاوه براين ايران خودرو به ايجاد برند خود پرداخت و آن را با خودرو سمند كليد زد.
در بخش خودروهاي تجاري، شركت ايران خودرو ديزل از شركت هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو توانست اولين سايت خارجي شركت دايملر را ايجاد كرده و به توليد انواع اتوبوس و كاميون بپردازد . در حال حاضر شركت ايران خودرو ديزل با همكاري دايملر ايي جي و هيونداي، درحال توليد ون، ميني بوس، اتوبوس، كاميون هاي سبك و سنگين است.