پژو پارس

پژو پارس
دید کلی
شرکت ایران خودرو
نام‌های دیگر پژو پرشیا
پژو سفیر
پژو X9 (سنگاپور)
پژو ۴۰۶ خزر (جمهوری آذربایجان)
تولید ۱۳۷۹—اکنون
مدل سال ۲۰۰۱ تا الان
مونتاژ تهران، ایران (از سال ۲۰۰۱)
قاهره، مصر (ای‌ای‌وی) (۲۰۰۸–۲۰۱۵)
تی‌یس، سنگال (سنیران اتو) (از سال ۲۰۱۲)
بدنه و شاسی
کلاس خودروی اندازه متوسط
شکل بدنه ۴ در سدان
۶ در لیموزین
طرح‌بندی موتور جلو-محور جلو
سکو پژو ۴۰۵
خودروهای وابسته پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۶
سیتروئن زانتیا
سمند
پیشرانه
موتور ۱٫۸ لیتر ۸ سوپاپ PSA XU7 L3
۱٫۸ لیتر ۸ سوپاپ IKCO XU7P
۱٫۸ لیتر ۱۶ سوپاپ PSA XU7 L4
۱٫۶ لیتر ۱۶ سوپاپ PSA TU5
۱٫۹ لیتر ۸ سوپاپ IKCO XUM

۱/۶ لیتر IKCO TU5

۱٫۸ لیتری xu10
گنجایش ۶۶ لیتر
جعبه‌دنده ۵ دندهٔ دستی
۴ دندهٔ خودکار
ابعاد
فاصله بین محورها ۲٬۶۶۹ میلیمتر (۱۰۵٫۱ اینچ)
درازا ۴٬۴۹۸ میلیمتر (۱۷۷٫۱ اینچ)
پهنا ۱٬۷۰۴ میلیمتر (۶۷٫۱ اینچ)
بلندی ۱٬۴۱۰ میلیمتر (۵۶ اینچ)
گاه‌شمار
پیشین پژو ۴۰۵

پژو پارس یا پژو پرشیا خودرویی از خودروساز ایرانی، ایران خودرو است که بر پایه خودروهایی از پژو طراحی شده‌است. این خودرو یک فیس‌لیفت از پژو ۴۰۵ است که طراحی آن همانند پژو ۴۰۶[۱] و پژو ۶۰۵ است.

نداشتن ایمنی باعث شده‌است در سال‌های اخیر تولید آن به ایران محدود شود. یکی از مهم‌ترین نقص‌ها و خطرهایی که پژو پارس دارد و می‌تواند رانندگان را تحت خطر جانی قرار دهد، این است که در هنگام تصادف، میل فرمان و پدال‌ها به درون اتاق وارد می‌شوند که همه سرنشینان را با خطر جدی روبرو می‌سازد. همچنین بخش‌های بالایی بدنه نیز از استحکام و مقاومت برخوردار نیستند و ممکن است در هنگام واژگونی به سرنشینان آسیب بزند. عدم انجام تست معتبر بر روی خودرو باعث شده‌است ایمنی احتمالی آن صفر ستاره از ۵ تخمین زده شود.

ویژگی‌های فنی

موتور

پیشرانهٔ (ال۳) پژو پارس معمولی مدل ۱۳۸۴

پیشرانهٔ موتور پژو پارس معمولی همان XU7JP پژو-سیتروئن است که در اروپا LFZ و در ایران ال۳ (به انگلیسی: L3) خوانده می‌شود. ال۳ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (به انگلیسی: naturally-aspirated (به اختصار N/A)) و سوخت رسانی تزریقی (به انگلیسی: fuel injection) است که دارای میل سوپاپ تکی از بالا (به انگلیسی: SOHC) و ۸ سوپاپ و حداکثر توان ۹۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر در ۳۰۵۰ دور در دقیقه است.[۲] این پیشرانه توسط یک رایانهٔ ساژم مدل اس‌ال۹۶ (به انگلیسی: SAGEM SL96) (در مدل‌های قدیمی) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از پارس، توسط پژو-سیتروئن در پژو ۳۰۶ ۱٫۸آی ۸ سوپاپ، سیتروئن زانتیا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ (که در ایران عرضه نشد) و سیتروئن سارا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه به همراه مبدل کاتالیزور اصلی دارای سطح استاندارد یورو۲ (به لاتین: Euro II) است.[۳] از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دهه ۹۰ میلادی که البته با وجود گذشت ۲۰ سال همچنان زیبا بنظر می‌رسد، موتور قدیمی با مصرف بالا و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالا است. اطلاعات فنی این خوردرو: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر.[۲] ایران خودرو این پیشرانه را ابتدا برای پارس عرضه نمود و کمی بعد از آن در سمند و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس انژکتوری نیز استفاده کرد.[۴]

فهرست موتورها بر پایه مدل

  • پژو پارس ساده که به‌عنوان پژو پارس سال معروف است (با موتور XU7 L3 8V)
  • پژو پارس ال‌ایکس (با موتور TU5)
  • پژو پارس ELX با موتور TU5
  • پژو پارس ELX با موتور TU5P
  • پژو پارس با دندهٔ اتوماتیک (با موتور TU5)
  • پژو پارس دوگانه‌سوز (با موتورXU7 L3 8V)
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس (با موتور XU7 L4 16V)
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس XUM[۵]

ایمنی

اگرچه مقامات ایرانی ادعای دریافت یک ستاره ایمنی برای این خودرو را داشته‌اند اما با توجه به نبود تست معتبر بر روی آن تخمین‌ها از دریافت صفر ستاره از پنج ستاره می‌گویند و ایمنی خودرو به صورت جدی زیر سؤال است. یکی از مهم‌ترین نقص‌ها و خطرهایی که پژو پارس دارد و می‌تواند رانندگان را تحت خطر جانی قرار دهد، این است که در هنگام تصادف، میل فرمان و پدال‌ها به درون اتاق وارد می‌شوند که همه سرنشینان را با خطر جدی روبرو می‌سازد. همچنین بخش‌های بالایی بدنه نیز از استحکام و مقاومت برخوردار نیستند و ممکن است در هنگام واژگونی به سرنشینان آسیب بزند. عدم انجام تست معتبر بر روی خودرو باعث شده‌است ایمنی احتمالی آن صفر ستاره از ۵ تخمین زده شود.[۶][۷]

در دفترچه راهنمای خودرو نیز بخش ایمنی داده‌های غیر تخصصی همچون دارا بودن کیسه هوا را شامل شده‌است و مشتری امکان دریافت اطلاعاتی از ایمنی خودرو را ندارد.[۸]

پژو پارس در سال‌های پایانی تولیدش از تنها دو کیسه هوا جلو بهره می‌برد و ترمز ABS و سیستم EBD نیز دارد. اما نصب این‌ها نیز چندان اثری در افزایش ایمنی این خودرو نداشته‌است. حبس شدن سرنشینان در هنگام تصادف نیز در مورد این خودرو گزارش شده‌است.[۷]

طراحی

همانندی بسیار بالای فضای درونی پارس با پژو ۴۰۵ به عنوان نکته‌ای منفی دانسته شده‌است. راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر کلیدهای روی فرمان سامانه تهویه هوای اتوماتیک، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه‌دنده و کلاچ از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که کمی برتری نسبت به ۴۰۵ را برای این خودرو فراهم کرده‌است.[۹]

پانویس

  1. «قیمت خودرو». ماشین بازار. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰-۰۵-۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

منابع

 

 منبع : https://fa.wikipedia.org