درس 37 : اندازه‌گیری حرکت

درس 37 : اندازه‌گیری حرکت

اندازه‌گیری حرکت قیمت یکی از ارکان مهم در تصمیم‌گیری‌های تحلیل تکنیکال است که این درس قصد دارد آن را در محدوده‌های معاملاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

اندازه‌­­گیری حرکت

زمانی که بازار خارج از الگوی معاملاتی تکنیکال می­­‌شکند، معامله‌­­گران باید به درستی حرکت‌­­های بالقوه قیمت را در مقابل خطر اشتباه کردن اندازه‌­­گیری کنند. اکثر الگوها اهداف بازار را در شکل­­‌ها و اندازه­­‌های خود نشان می­­­‌دهند. دو و گاهی سه هدف قیمت را می­­‌توان با یک ارزیابی ساده از خود الگو آشکار کرد. این فصل مفهوم اندازه‌­­گیری را که در فصل قبل معرفی شد، گسترش خواهد داد.

اندازه‌­­گیری یک الگو

اولین گام در تعیین مسیر بازار، تعریف درست الگوی معاملاتی فعلی است. ساده‌­­ترین الگو برای تعریف مستطیل، یا محدوده معاملاتی به‌خاطر اندازه متحدالشکل آن است.

در تئوری، انتهای یک مستطیل سطح قیمتی است که در آن خریداران تصمیم گرفته‌اند که بازار تحت فرآیند ارزش­­‌گذاری را شناسایی کنند.آنها همانطور که شکست بالای مقاومت نشان داد یا به تغییرات در احساسات بازار واکنش نشان می­­‌دهند یا روند بالاتر موجود را دنبال می‌­­کنند. قیمت­­ به سوی بالای مستطیل که در آن کسب سود روی می‌­­دهد، حرکت می‌­­کند. این امر دوباره بازار را به سمت پائین حرکت می‌­­دهد.

البته این بار، الگوی مستطیل هنوز مشهود نیست. شکل 1 نشان می­­دهد که معاملات آتی اوراق قرضه MATIF فرانسه سپتامبر 1994 در ژوئیه 1991 وارد الگوی مستطیل شد. در این مورد، تنزل بازار در انتهای مستطیل که در آنجا فروشندگان پوزیشن کوتاه (شورت) کسب سود می­­‌کنند، پایان یافت. بازار به سمت بالاتر حرکت کرد تا فروشندگان جدید پوزریشن کوتاه (شورت)، شانس دومی برای فروش یافتند. دوباره، قیمت‌­­ها به انتهای الگو سقوط کردند.

                              

آنچه در این انتها تفاوت دارد این است که خریداران جدید شانس دومی برای خرید در قیمت پائین قبلی دارند. این چرخه شانس‌­­های دوم و سوم است که بازار را بالا و پائین می­­‌کند تا در نهایت بازار از بالا یا پائین مستطیل شکسته شود. سپس معامله­­‌گران تصور می­­‌کنند که ناحیه قدیمی مقدار، دیگر درست نیست، و در مورد اوراق فرانسه، ناحیه مستطیل حالا خیلی ارزان بود.

این مستطیل تقریبا 150 نقطه پایه را از بالا به پائین اندازه‌­­­گیری کرد. خریداران در شکست تصور کردند که خرید در این ناحیه ارزش جدید، سود مشابهی نظیر سود ناحیه قدیمی تولید خواهد کرد که هدف صعودی 150 امتیاز پایه به 107 تبدیل شد. این قیمت در چند هفته به دست آمد و ثابت کرد که منطقه مقاومتی است.

الگوهای کویلینگ

اکثر الگوها بیشتر از مستطیل‌­ها نیاز به تفسیر دارند. برای مثال، الگوی سر و شانه­­‌ها از خط گردن تا بالای سر اندازه‌­­گیری می­­‌شود. جایی که خط گردن قرار دارد و چه مقدار از شیب آن مجاز است، به تحلیلگر بستگی دارد.

یکی از الگوهایی که در جایی بین این دو قرار می­­‌گیرد، مثلث است و شامل تمام تغییرات مثلث مانند تیغه‌­­ها، پرچم­­‌ها، صعود و غیره است. یک مثلث اساساً یک محدوده معاملاتی است که با گذشت زمان کوچکتر می‌­­شود. فروشندگان قبل از فروش، منتظر رسیدن به اوج قبلی نیستند. برعکس، خریداران قبل از خرید منتظر رسیدن به کف قبلی نیستند. این چرخه ادامه می‌­­یابد تا فاصله بین سقف‌­­ها و کف‌ها نسبتاً کوچک شود و هر دو طرف در مورد جهت معاملات آتی بازار نامطمئن می­‌شوند.

شکل 2 معاملات آتی اوراق قرضه CBT  آمریکا ژوئن 1996 را در یک الگوی مثلثی در پایان سال 1995 نشان می‌­­دهد. سوال اینجاست که ارتفاع الگو را کجا باید اندازه گرفت.

بهترین مکان برای اندازه­­‌گیری در نقطه لمس خط مرزی دوم است. در این مورد، لمس دوم در اوایل ژانویه در اوج است. تفاوت از آن نقطه به مرز دیگر را می‌­­توان ارتفاع الگو درنظر گرفت.

هنگامی که بازار از الگو خارج شد، ارتفاع الگوی اندازه­­‌گیری شده از نقطه شکست به پائین پیش­­‌بینی می­­‌شود. این اولین هدف معاملاتی می­­‌شود. برای اوراق قرضه آمریکا، ارتفاع الگو حدود 4 امتیاز بود شکست نزدیک به (116 1/2)116’16 رخ داد،  بنابراین اولین هدف(114 1/2) 114’16 بود. این سطح در دو هفته به دست آمد و به­­‌عنوان ناحیه پشتیبانی اثبات شد.

مضرب ­­های انتگرال

جالب­­‌ترین جنبه طرح­­‌بندی الگو این است که اگر قیمت‌­­ها از پشتیبانی یا مقاومت عرضه­­‌شده توسط قیمت عبور کنند، اغلب به سمت هدف جدیدی حرکت می­­‌کنند که مضرب جدایی‌­­ناپذیر ارتفاع الگو است. اوراق قرضه ایالات متحده پشتیبانی را در 114’16 می‌شکند و 4 امتیاز دیگر برای سطح پشتیبانی در(110 1/2) 110’16 حرکت کرد.

در موارد نادر، بازار می‌تواند به یک مضرب سوم حرکت کند. لذا، رخداد سوم بسیاری از پیش‌­­بینی­­‌ها، چه مضربی از ارتفاع الگو یا تکرار همان الگو در طول زمان، اغلب دارای تنوع است. در این مورد، هدف، به طور کامل محقق نشد. شاید فروشندگان کوتاه‌­­مدت، در حال پوشش همان روشی بودند که در الگوی کوینینگ انجام می­­‌دادند. در هر صورت، اندازه‌­­گیری الگو سرنخ‌هایی را نشان داد که بازار به کجا خواهد رفت.


مطالب پر بازدید