درس ۶ : شاخص کانال کالا

درس ۶ : شاخص کانال کالا

در این درس، به بررسی و تحلیل شاخص کانال کالا می‌پردازیم.

شاخص کانال کالا (Commodity Channel Index)

شاخص کانال کالا 

شاخص کانال کالا

نمودار بالا معاملات آتی (فیوچرز) ۲۰۰ روزه‌ی ذرت را در بورس معاملات اختیار و آتی شیکاگو در یک CCI ۲۰ روزه نشان می‌دهد. این اندیکاتور به خوبی می‌تواند حرکات سریع را شناسایی کند، ولی در طول روزهایی که بازارها آرام و آهسته هستند، در معرض اره‌ی دو سر قرار دارد. پارامترهای طولانی‌تر حساسیت این اندیکاتور را پایین می‌آورند و از این رو، این اندیکاتور کم‌تر در معرض سیگنال‌های اشتباه قرار می‌گیرد.

روش تحلیلی دیگر این است که وقتی CCI به جای ورود مجدد به محدوده‌ی ۱۰۰- تا ۱۰۰+، خط صفر را قطع می‌کند، پوزیشن بلند و کوتاه (لانگ و شورت) را ببندید. روش حساس‌تر این است که به جای محدوده‌ی گسترده‌تر بالا، پوزیشن‌های‌تان را در یک محدوده‌ی تنگ‌تر (۵۰- تا ۵۰+) ببندید.

هم‌چنین، از این اندیکاتور می‌توان به عنوان یک اسیلاتور نیز استفاده کرد و به این ترتیب، این اندیکاتور می‌تواند واگرایی‌های موجود در حرکات قیمت را به خوبی نشان دهد. توجه کنید، وقتی این اندیکاتور سقف‌های پایین‌تری را در خارج از محدوده‌ی ۱۰۰- تا ۱۰۰+ ایجاد می‌کند، توصیه می‌شود هنگام بازگشت قیمت به داخل این محدوده اقدامات‌تان را انجام دهید. در نمودار ذرت، دوره‌ی جولای-آگوست نشان می‌دهد قیمت مکررا ۱۰۰+ را قطع می‌کند و هم‌زمان، بازار به سقف‌های بالاتری می‌رسد. این می‌تواند به عنوان سیگنالی برای یک واگرایی خرسی (نزولی) خفیف تلقی شود.


مطالب پر بازدید