درس 7 : شاخص کانال کالا (CCI)
این مطلب به معرفی و بررسی اندیکاتور «شاخص کانال کالا» میپردازد و فرمول محاسباتی آن را شرح میدهد.
شاخص کانال کالا
حرکت قیمت برای هر بازاری میتواند یک معیار ذهنی باشد. هنگامی که یک اندیکاتور هیچ مرز از پیش تعریفشدهای ندارد، مانند RSI -100- 0 ، برای دیدن سطوح مشابه باید به تاریخچه اندیکاتور نگاه کرد (و حتی این سطوح میتوانند در طول زمان تغییر کنند). تأثیرات فصلی، تغییرات روند، و سطوح قیمت مطلق، همگی منجر به ابهام در خواندن حرکت بازار میشوند.
شاخص کانال کالا (CCI) در سال 1980 توسط دونالد لمبرت با هدف عادیسازی خوانش حرکت و محاسبه تغییرات چرخهای در بازارها ایجاد شد. او این کار را با گرفتن قیمت فعلی، کمکردن میانگین متحرک و سپس تقسیم آن بر اندازهگیری محدوده معاملاتی آن در دورههای "n" انجام داد. سپس یک ثابت به مقسومکننده اضافه شد تا 70 الی 80 درصد از تمام قرائتهای CCI در ناحیه «عادی» 100- تا 100+ قرار گیرند. هر چیزی بالاتر از 100+ اشباع خرید و هر چیزی زیر 100- اشباع فروش در نظر گرفته شد. (فرمول زیر است.)
لمبرت معتقد بود که مقدار "n" باید 1/3 طول چرخه برای بازار باشد، اما متوجه شد که این موضوع در معرض ویپساو (سیگنالهای بد) است. او برای کاهش مشکل، مقدار "n" 20 دوره داده را بهعنوان توافق مناسب بین رفتار چرخهای و حساسیت اندیکاتور معین کرد.
استفاده از CCI
مانند تمام نوسانگرهای مومنتوم، تئوری اصلی به ما میگوید زمانی که اشباع خرید است، بفروشیم و زمانی که اشباع فروش میشود، خرید کنیم. با این حال، این قرائتهای افراطی میتواند در برخی از انواع بازارها گمراهکننده باشد. CCI در بازارهای یکنواخت و بازارهایی که رفتار چرخهای از خود نشان میدهند بهترین عملکرد را دارد. در شکل 1، شاخص CRB برای چندین ماه در محدوده معاملاتی قرار داشت. هر زمان که مقادیر CCI در مناطق مرزی (زیر 100- و بالاتر از 100+) بود و سپس به منطقه مرکزی برگشت، یک سیگنال تجاری داده میشد. بهعنوان مثال در اوایل سپتامبر 1994، این شاخص بالای 100+ بود. وقتی از آن سطح برگشت، یک سیگنال فروش داده شد. این سیگنال 4 روز قبل از حرکت بزرگ به سمت پایین تولید شد.
شکل 1
برای بازارهای روندی که رفتار چرخهای از خود نشان میدهند، میتوان از واگرایی بین CCI و قیمت استفاده کرد. در شکل 2، سهام نایت ریدر در ژانویه سقفهای بالاتری ایجاد کرد، در حالی که CCI اینطور نبود. CCI خط روند خود را شکست و چند روز قبل از سقوط قیمت، سهام به زیر 100+ سقوط کرد. اتفاق دیگری از این واگرایی در ژوئیه رخ داد. قیمتها به بالاترین حد خود رسید در حالی که CCI به سقفهای پایینتر رسید. بار دیگر، ترکیب شکست روند CCI و عبور از زیر 100+ چند روز قبل از شکست خط روند خود سهام اتفاق افتاد.
شکل 2
برخی تحلیلگران میانگین متحرک 3 روزه را برای CCI اعمال میکنند و زمانی که CCI از آن میانگین عبور میکند، به معامله میپردازند. اکثراً آن را بدون میانگین برای شناسایی شرایط خرید اشباع و فروش اشباع در قلهها و درههای بازارهای چرخهای استفاده میکنند.
فرمول برای محاسبه CCI به صورت زیر است:
CCI = بهای اسمی – میانگین متحرک
انحراف معیار متوسط * 0.015
که در آن : بهای اسمی = میانگین سقف، کف و بستهشدن
میانگین متحرک = میانگین بهای اسمی برای n دوره
انحراف معیار متوسط = میانگین انتشار بالا برای n دوره