درس 7 : شاخص کانال کالا (CCI)

درس 7 : شاخص کانال کالا (CCI)

این مطلب به معرفی و بررسی اندیکاتور «شاخص کانال کالا» می‌پردازد و فرمول محاسباتی آن را شرح می‌دهد.

 شاخص کانال کالا

حرکت قیمت برای هر بازاری می­­‌تواند یک معیار ذهنی باشد. هنگامی که یک اندیکاتور هیچ مرز از پیش تعریف­­‌شده‌­­ای ندارد، مانند RSI -100- 0 ، برای دیدن سطوح مشابه باید به تاریخچه اندیکاتور نگاه کرد (و حتی این سطوح می‌­توانند در طول زمان تغییر کنند). تأثیرات فصلی، تغییرات روند، و سطوح قیمت مطلق، همگی منجر به ابهام در خواندن حرکت بازار می‌شوند.

شاخص کانال کالا (CCI) در سال 1980 توسط دونالد لمبرت با هدف عادی­‌سازی خوانش حرکت و محاسبه تغییرات چرخه‌­­ای در بازارها ایجاد شد. او این کار را با گرفتن قیمت فعلی، کم‌­­کردن میانگین متحرک و سپس تقسیم آن بر اندازه‌گیری محدوده معاملاتی آن در دوره‌های "n" انجام داد. سپس یک ثابت به مقسوم‌کننده اضافه شد تا 70 الی 80 درصد از تمام قرائت‌های CCI در ناحیه «عادی» 100- تا 100+ قرار گیرند. هر چیزی بالاتر از 100+ اشباع خرید و هر چیزی زیر 100- اشباع فروش در نظر گرفته شد. (فرمول زیر است.)

لمبرت معتقد بود که مقدار "n" باید 1/3 طول چرخه برای بازار باشد، اما متوجه شد که این موضوع در معرض ویپ‌­­ساو (سیگنال­­‌های بد) است. او برای کاهش مشکل، مقدار "n" 20 دوره داده را به‌­­عنوان توافق مناسب بین رفتار چرخه‌ای و حساسیت اندیکاتور معین کرد.

 استفاده از CCI

مانند تمام نوسانگرهای مومنتوم، تئوری اصلی به ما می‌گوید زمانی که اشباع خرید است، بفروشیم و زمانی که اشباع فروش می‌شود، خرید کنیم. با این حال، این قرائت­­‌های افراطی می­­‌تواند در برخی از انواع بازارها گمراه‌­­کننده باشد. CCI در بازارهای یکنواخت و بازارهایی که رفتار چرخه‌ای از خود نشان می‌دهند بهترین عملکرد را دارد. در شکل 1، شاخص CRB برای چندین ماه در محدوده معاملاتی قرار داشت. هر زمان که مقادیر CCI در مناطق مرزی (زیر 100- و بالاتر از 100+) بود و سپس به منطقه مرکزی برگشت، یک سیگنال تجاری داده می­­‌شد. به‌­عنوان مثال در اوایل سپتامبر 1994، این شاخص بالای 100+ بود. وقتی از آن سطح برگشت، یک سیگنال فروش داده شد. این سیگنال 4 روز قبل از حرکت بزرگ به سمت پایین تولید شد.

نمودار نمونه

 

شکل 1

برای بازارهای روندی که رفتار چرخه‌ای از خود نشان می­­‌دهند، می‌توان از واگرایی بین CCI و قیمت استفاده کرد. در شکل 2، سهام نایت ریدر در ژانویه سقف­­‌های بالاتری ایجاد کرد، در حالی که CCI اینطور نبود. CCI خط روند خود را شکست و چند روز قبل از سقوط قیمت، سهام به زیر 100+ سقوط کرد. اتفاق دیگری از این واگرایی در ژوئیه رخ داد. قیمت­­‌ها به بالاترین حد خود رسید در حالی که CCI به سقف­­‌های پایین‌­تر رسید. بار دیگر، ترکیب شکست روند CCI و عبور از زیر 100+ چند روز قبل از شکست خط روند خود سهام اتفاق افتاد.

نمودار نمونه

شکل 2

برخی تحلیلگران میانگین متحرک 3 روزه را برای CCI اعمال می‌­­کنند و زمانی که CCI از آن میانگین عبور می‌کند، به معامله می‌­­پردازند. اکثراً آن را بدون میانگین برای شناسایی شرایط خرید اشباع و فروش اشباع در قله­­‌ها و دره­­‌های بازارهای چرخه‌ای استفاده می­­‌کنند.

فرمول برای محاسبه CCI به صورت زیر است:

CCI = بهای اسمی – میانگین متحرک

 انحراف معیار متوسط * 0.015

که در آن : بهای اسمی = میانگین سقف، کف و بسته­­‌شدن

میانگین متحرک = میانگین بهای اسمی برای n دوره

انحراف معیار متوسط = میانگین انتشار بالا برای n دوره


مطالب پر بازدید