رشد سهم بازار تتر و سقوط سایر استیبل‌کوین‌ها

رشد سهم بازار تتر و سقوط سایر استیبل‌کوین‌ها

ظرف یک سال گذشته، سهم بازار یواس‌دی کوین و سایر استیبل‌کوین‌ها کاهش یافته، و در مقابل، سهم بازار تتر رشد مطلوبی را تجربه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین‌تلگراف، میزان تسلط استیبل کوین‌های وابسته به دلار آمریکا بر بازار ارزهای دیجیتال طی یک سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. داده‌های کوین‌جکو نشان می‌دهند، به‌رغم کاهش میزان تسلط و سهم بازار بیش‌تر استیبل‌ کوین‌ها، تتر (USDT) به تنهایی توانسته است سهم بازار خود را به بالاترین حد برساند.

یواس‌دی کوین (USDC) متعلق به شرکت سرکل ظرف 12 ماه گذشته، شاهد کاهش سهم بازار خود از 34.88 درصد به 23.05 درصد بوده است. سهم بازار بایننس یواس‌دی (BUSD) نیز در همین مدت از 11.68 درصد به 4.18 درصد سقوط کرده است؛ همچنین، سهم دای (DAI) از بازار کریپتو نیز از 4.05 درصد در ماه می 2022 به 3.66 درصد رسیده است.

در این میان، تتر تنها استیبل کوینی بوده است که سهم بازار آن افزایش یافته. در حال حاضر، میزان تسلط این استیبل کوین بر بازار 65.89 درصد است - در حالی که این شاخص در سال گذشته 47.04 درصد بود. ارزش کل بازار تتر هم‌اکنون به 83.1 میلیارد دلار افزایش یافته؛ در حالی که ارزش کل بازار یواس‌دی کوین از سقف 55 میلیارد دلار به 29 میلیارد دلار سقوط کرده است.

جرمی آلر، مدیر عامل شرکت سرکل، در مصاحبه‌ی اخیر خود با بلومبرگ، رفتار سرکوب‌گرانه‌ی نهادهای نظارتی در ایالات متحده را عامل اصلی کاهش ارزش بازار استیبل کوین این شرکت دانست. ولی به نظر می‌رسد، شرایط کنونی در ایالات متحده تاکنون تنها به نفع تتر بوده است.

میزان تسلط استیبل کوین‌ها بر بازار

بحران بانکی در ایالات متحده در ماه مارس به کاهش ارزش یواس‌دی کوین و قطع پیوند دلاری آن منجر شد. بانک سیلیکون ولی، یکی از سه بانک بزرگی که با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کریپتو همکاری می‌کرد، تحت فشارهای نهادهای نظارتی در آمریکا تعطیل شد. این مسئله مستقیما بر ارزش یواس‌دی کوین تاثیر گذاشت، زیرا حدود 3.3 میلیارد دلار از پشتوانه‌ی این استیبل کوین در بانک سیلیکون ولی نگهداری می‌شد.

هم‌چنین، در بهمن 1401، در پی دستور یک نهاد قانونی در ایالات متحده مبنی بر توقف عرضه‌ی بایننس یو‌اس‌‌دی توسط شرکت پکسوس، این استیبل کوین نیز موقتا پیوند دلاری خود را از دست داد و تا 0.9950 دلار سقوط کرد. هم‌‌اکنون در لحظه‌ی نگارش این مطلب، بایننس یو‌اس‌دی با ارزش کل بازار 5,275,670,218 دلار در فهرست بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش کل بازار در سایت کوین مارکت کپ، در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی