نفت در ابتدای سرازیری

نفت در ابتدای سرازیری

بروز نگرانی‌هایی در مورد الگوی آتی نرخ بهره‌ی فدرال رزرو و همچنین رشد نه‌چندان مطلوب اقتصادی، اثرات افزایش سقف بدهی را کم‌رنگ کرد و باعث کاهش بهای نفت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت‌های نفت در روز سه‌شنبه در معاملات کاهش یافت و بدین ترتیب افزایش‌های اولیه را معکوس کرد؛ در این راستا، معاملات آتی نفت برنت با 0.6 درصد کاهش به 76.62 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.4 درصد کاهش به 72.39 دلار در هر بشکه رسید. البته هر دو قرارداد در ابتدا تا 0.9 درصد، افزایش یافته بودند.

آنچه مسلم است در روز سه‌شنبه، نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کندی رشد اقتصادی، خوش‌بینی نسبت به افزایش سقف بدهی آمریکا را تا حد زیادی خنثی کرد و همین امر نقطه‌ی اتکایی برای کاهش قیمت‌ها بود. 

لازم به ذکر است که معامله‌گران از یک سو، در آستانه‌ی انتشار داده‌های کلیدی بخش تولید و خدمات در ماه مه هستند که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود و از سوی دیگر، انتظار گرفتن سرنخ‌های اقتصادی بیشتر از سوی واردکننده‌ی بزرگ نفت چین موقعیت آنها در معرض خطر قرار داد.

بازارهای نفت خام پس از یک جلسه‌ی متلاطم در روز دوشنبه تا حدودی اوج گرفتند، که عمدتاً کاهش چشم‌انداز نکول بدهی ایالات متحده کمک شایانی به این موضوع کرد؛ البته بهبود این چشم‌انداز در پی اعلام توافق آزمایشی برای افزایش سقف هزینه توسط قانونگذاران بود.

البته ناگفته نماند ترس از یک فدرال‌رزرو جنگ‌طلب‌تر، به‌ویژه پس از آنکه آمارهای تورمی حکایت از داغ‌‌بودن بیش از حد انتظار داشتند، احساسات را در سطحی محتاطانه حفظ کرد. از طرفی، دلار قوی‌تر هرگونه افزایش عمده در نفت خام را محدود کرد.

نفت و دلار

هم‌اکنون در حوزه‌‌ی داده‌های کلیدی هفته، بازارها در انتظار سرنخ‌های تازه‌ای برای حرکت هستند که البته سرفصل آن، سیگنال‌های اقتصادی بیشتری از چین خواهد بود که در اواخر این هفته منتشر می‌شود. از قرار معلوم، داده‌های فعالیت تجاری در ماه می‌ بایستی جوابگوی این سوال باشد که آیا بازگشت اقتصادی در این کشور در طول ماه، پس از یک رشته آمار ضعیف در ماه آوریل، کندتر شده است یا خیر.

گفتنی است که واردات نفت چین نیز تا ماه آوریل کاهش یافت. البته برخی نشانه‌ها حاکی از کندی رشد اقتصادی در چین منجر به بروز نگرانی‌هایی در چشم‌انداز معامله‌گران نفت شد؛ چرا که صراحتأ بیان می‌کرد که بهبود در بزرگترین واردکننده‌ی نفت جهان، تقاضای جهانی نفت خام را در سال جاری به بالاترین حد خود خواهد رساند. 

در بخش تأمین منابع، در پی سیگنال‌های متفاوت از سوی عربستان سعودی و روسیه مبنی بر کاهش بیشتر تولید، هفته‌ی آینده نشانه‌های تازه‌ای از نشست سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت، درباره‌ی عرضه منتشر می‌شود. با نگاهی به رویدادهای اخیر می‌توان به وضوح دید که اوپک و متحدانش به‌طور غیرمنتظره‌ای تولید نفت خود را در ماه آوریل کاهش دادند که به نوبه‌ی خود، افزایش کوتاه‌مدت قیمت‌ها را رقم زد.

اوپک

علاوه بر آن، مجموعه‌ای از آمارهای اقتصادی ایالات متحده در این هفته در مرکز توجه خواهند بود، به ویژه داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه می که در روز جمعه منتشر می‌شود. علت این بذل توجه آن است که هر گونه سیگنالی مبنی بر انعطاف‌پذیری در بازار کار، نه‌تنها به فدرال رزرو انگیزه‌ی بیشتری برای افزایش نرخ بهره می‌دهد، بلکه عامل ارسال امواج منفی به بازارهای نفت نیز هست.

با تمام این‌ها، در بحبوحه‌ی ترس‌های مستمر درباره‌ی کاهش تقاضای ناشی از بدترشدن شرایط اقتصادی، قیمت نفت، علیرغم افزایش‌های اخیر، همچنان در سال جاری بیش از 5 درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

نویسنده: معصومه دانش