آیا طلا از منطقه امن خارج می‌شود؟

آیا طلا از منطقه امن خارج می‌شود؟

داده‌های اقتصادی و همچنین پیش‌بینی افزایش 25 واحدی نرخ بهره بر قیمت طلا تاثیر گذاشت. البته طلا از ابتدای سال تاکنون بیش از 6 درصد رشد داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «کیتکو نیوز» در یادداشتی با مروری بر نوسانات روزهای اخیر در بازارهای مالی و به خصوص فلزات گرانبها، در مورد طلا اینگونه اظهار نظر کرد:

بازار طلا از یک سو تحت تاثیر داده‌های اقتصادی خوش‌بینانه قرار گرفته و از سوی دیگر، تورم سرسخت نیز بر افق پیش روی فلز زرد پرتو افکنده است. گرچه طلا سومین کاهش هفتگی خود را ثبت کرده است، اما پس از محوشدن انتظارات مبنی بر توقف نرخ، بازارها برای افزایش ۲۵ واحدی دیگر نرخ بهره در ژوئن موضع دوباره گرفتند.

آنچه مسلم است طلا کاهش 35 دلاری در هفته را مدنظر دارد، در حالی که قرارداد آتی طلای کامکس در ژوئن گذشته در سطح 1945.80 دلار در هر اونس معامله شد. با وجود فروش زیاد، طلا از ابتدای سال تا به امروز، همچنان در منطقه‌ی امن خود قرار دارد و چه بسا که بیش از 6 درصد افزایش را نیز به ثبت رسانده است.

بارت ملک، رئیس استراتژی کالای جهانی تی‌دی سکیوریتز (TD Securities) با بیان اینکه «داده‌های کلان، محرک اصلی افزایش طلا در پایان هفته بوده است» به کیتکو نیوز گفت: «تعداد کالاهای بادوام، مخارج شخصی و حرکت‌های تورمی PCE همگی فراتر از حد انتظار بودند. داده‌ها حاکی از آن است که تورم نه تنها کاهش نیافته، بلکه معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو - شاخص اصلی قیمت PCE - نیز در آوریل به 4.7 درصد رسیده است.»

بازار در حال حاضر تورم نزدیک به 5 درصد را احتمال می‌دهد که در سایه‌ی آن، توجیه توقف نرخ در ژوئن برای فدرال رزرو دشوار خواهد بود. اورت میلمن، کارشناس فلزات گرانبها در گفتگوی خود با کیتکونیوز، آخرین انتظارات بازار را احتمال افزایش 60 درصدی در نشست 13 الی 14 ژوئن عنوان کرد.

افزایش نرخ بهره

میلمن با تأکید بر اینکه «تغییرات سریع در انتظارات، نوسانات بیشتری را به همراه دارد» خاطرنشان کرد: «این یک تغییر بزرگ نسبت به برآوردهای قبلی است. سرعتی که این نوع قیمت‌گذاری مجدد تحت آن اتفاق می‌افتد، توجه بازار طلا را به خود جلب می‌کند.»

از سوی دیگر، دلار آمریکا عملکرد خوبی داشته است و طلا نیز با حرکت نزولی به این عملکرد پاسخ داد.

ملک همچنین بر این باور است که قیمت‌گذاری بازار تاحدی اشتباه است و قیمت طلا ممکن است در بیشتر سه ماهه‌ی دوم و احتمالاً در اوایل سه‌ماهه‌ی سوم کاهش یابد. 

میلمن سطح حمایت بعدی طلا را 1940 دلار در هر اونس مطرح کرد که در زیر آن، سرمایه‌گذاران باید رقم 1915 و 1900 دلار را رصد کنند. ناگفته نماند که تحلیلگران کاهش قیمت به 1900 دلار را نیز رد نمی‌کنند. 

و اما بنا به گفته‌ی فرانک چولی، استراتژیست ارشد بازار آرجیو فیوچرز به کیتکو نیوز، با وجود اینکه این فلز گرانبها از زمان ثبت رکورد در چند هفته‌ی پیش، بیش از 125 دلار کاهش یافته است، فراخوانی یک دره‌ی قیمت برای طلا خیلی زود است.

چولی همچنین به افزایش نرخ در ماه ژوئن و احتمالأ در جولای اشاره کرد که بازار بیانگوی آن است و خاطرنشان کرد که این موضوع اصلا دلخواه طلا نیست. 

با تمام این‌ها، چنانچه فدرال رزرو موفق شود تورم را به صفر برساند، بانک مرکزی احتمالاً تا قبل از نشست ژوئن نوسانات زیادی نخواهد داشت. میلمن همچنین به تراژدی بحث سقف بدهی اشاره، و آن را تنها موضوعی عنوان کرد که باید به دقت رصد شود، چرا که هر گونه کاهش رتبه‌ی اعتباری ایالات متحده باعث سرازیری جریان‌های امن به سوی طلا می‌شود.

جریان‌های امن به سمت طلا

در عین حال، مذاکرات برای افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت آمریکا قبل از اول ژوئن با موانعی در روز جمعه مواجه شد. البته پیش از این، مذاکره‌کنندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در حال نزدیک‌شدن به توافقی برای برداشتن سقف بدهی به مدت دو سال و در عین حال محدود‌کردن برخی هزینه‌ها بودند.

و در نهایت، داده‌های کلیدی هفته‌ی آینده که باید در مرکز توجه قرار گیرد عبارتند از: شاخص اعتماد مصرف‌کننده CB ایالات متحده (روز سه‌شنبه)، فرصت‌های شغلی(چهارشنبه)، آمار مطالبات بیکاری، اشتغال غیرکشاورزی ADP و PMI تولید ISM ایالات متحده (روز پنج‌شنبه) و حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده(روز جمعه).

نویسنده: معصومه دانش