فشار بر دلار، به سود طلا

فشار بر دلار، به سود طلا

خوش‌بینی پیرامون رسیدن به توافق سقف بدهی پیش از وقوع نکول، از یک سو بر دلار تأثیر گذاشته و از سوی دیگر از طلا حمایت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا روز جمعه به طور نسبی افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی روز قبل خود جهش کرد؛ این حرکت قیمت در بحبوحه‌ی خوش‌بینی قانون‌گذاران آمریکایی روی داد که انتظار دارند پیش از ضرب‌الاجل اول ژوئن به توافق سقف بدهی دست یابند.

در زمان نگارش این مقاله، طلای نقطه‌ای (XAU/USD)، پس از آن که در روز پنج‌شنبه تا سطح 1936 دلاری افت کرد، در سطح 1947 دلار در هر اونس معامله می‌شود که در واقع 0.34 درصد در روز افزایش یافته است.

آنچه مسلم است خوش‌بینی نوظهور مبنی بر اینکه قانون‌گذاران آمریکایی قبل از شروع یک نکول فاجعه‌بار، به یک توافق در حوزه‌ی سقف بدهی دست می‌یابند، بر دلار تاثیر گذاشته و علیرغم ارقام بالاتر از انتظار تورم ایالات متحده، از بهبود فلز زرد حمایت می‌کند.

دلار و طلا

در روز جمعه، داده‌ها حاکی از آن بود که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE)، و در واقع شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، بیش از حد انتظار افزایش یافته است. شاخص قیمت PCE هسته در آوریل 0.4 درصد افزایش یافت، در حالی که میزان افزایش سالانه 4.7 درصد بود که سرسختانه بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی باقی ماند.

ابزار نظارت CME فدرال رزرو، اکنون به شانس بالاتری برای افزایش ۲۵ واحدی نرخ پایه توسط فدرال رزرو در ۱۴ ژوئن اشاره می‌کند، چرا که همزمان با تورم PCE بالاتر از حد انتظار، رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه‌ی اول ایالات متحده از ۱.۱ درصد به ۱.۳ درصد افزایش یافته است. در نتیجه، احتمال افزایش نرخ ۲۵ از حدود ۴۸.۲ درصد روز گذشته، در حال حاضر به ۵۸.۵ درصد رسیده است. با این حال، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده در روز جمعه به میزان 3.81 درصد کاهش می‌یابد.


تحلیل تکنیکال طلا با استفاده از نمودار هفتگی

نمودار هفتگی قیمت طلا
از منظر تکنیکال، جفت XAU/USD مطابق با اندیکاتورهای نمودار روزانه دارای یک سوگیری کوتاه‌مدت منفی است. با این حال، جهش از میانگین متحرک ساده 100 روزه (100-SMA) در 1935 دلار را می‌توان در میان‌مدت سازنده در نظر گرفت.

اما در مقیاس نمودار هفتگی، با وجود اینکه فلز گرانبها سومین ضرر هفتگی متوالی را تجربه کرد، چشم‌انداز مثبت باقی می‌ماند. با این حال، طلا XAU/USD توانسته است موقعیت خود را بالاتر از SMA-20 و در حدود سطح 1938 دلار حفظ کند. ناگفته نماند که شکستن زیر این سطح می‌تواند چشم‌انداز میان‌مدت را بدتر کند و منطقه‌ی 1900 دلاری را در معرض دید قرار دهد.

از سوی دیگر، مقاومت کوتاه‌مدت بحرانی در محدوده‌ی 1990 تا 2010 دلار دیده می‌شود. این فلز باید در بالای این ناحیه تثبیت شود تا تمرکز مجددأ به رکوردهای 2075 دلاری تغییر کند.

نویسنده: معصومه دانش