سوالات متداول سامانه سجام

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی ، اطلاعات کد های سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص پیامک می شود ، در این مرحله شخص راستی آزمایی گردیده است.

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی به مراکز احراز هویت مراجعه میکند و یا به صورت غیرحضوری احراز هوییت انجام میدهد و سجامی می شود.

با مراجعه به سایت https://www.sejam.ir/ و شروع از قسمت ثبت نام در سجام، ثبت نام را آغاز می کنید.

در قسمت ثبت نام اولیه پس از ورود شماره موبایل تحت مالکیت خود و کد امنیتی با فشردن دکمه فعالسازی منتظر دریافت کد تایید بر روی تلفن همراه خود بوده و با وارد نمودن کد تایید و کدملی/شناسه ملی و همچنین تعیین نوع مشتری(حقیقی/حقوقی) وارد مراحل ثبت نام می شوید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل میکنید.

در صورتی که قبلا کدپیگیری صادر شده باشد، با استفاده از دکمه بازیابی کدپیگیری، مجددا کد به شماره موبایل ثبت شده در سجام پیامک می شود.

با بازگشت به مرحله ثبت نام اولیه در صفحه ثبت نام در ورود شماره تماس خود دقت بیشتری بفرمایید .

ثبت نام و تایید مشتریان سجام تنها مختص افراد در قید حیات می باشد و سهامدارانی که در قید حیات نمی باشند نیازی به ثبت نام در سجام ندارند.

برای ثبت نام یک شخص حقیقی در صورتی که شخص دارای قیم، وصی و یا ولی باشد ، می تواند ایشان را به عنوان نماینده در نظر گرفته و جهت احراز هویت مراکز احراز هویت معرفی نماید که این امکان با مراجعه به مرحله سمت و شرایط نماینده و بارگزاری مدارک مورد نیاز نماینده و اطلاعات آن امکان پذیر می شود. لازم به ذکر است در صورت انتخاب نماینده از نوع ولی میبایست شماره موبایل وارد شده به نام ولی شخص باشد.

در این مرحله با وارد نمودن شماره ملی شخصی که می خواهیم به عنوان نماینده انتخاب کنیم در انتظار دریافت کد تایید در تلفن همراه ایشان می مانیم. ( توجه شود شخص نماینده قانونی خود باید در سجام ثبت نام و کد پیگیری دریافت کرده باشد)

بعد از ذخیره کد تایید در مرحله سمت و شرایط نماینده با انتخاب نماینده قانونی در فرم نمایش داده شده نوع مدرک اثبات کننده سمت را انتخاب و تاریخ انقضاء نمایندگی را درج و مدرک نمایندگی را بارگذاری نمایید .

در مرحله ورود و ثبت نام باید شماره موبایل موکل وارد شود و در هر مرحله ای که نیاز به دریافت کد تایید باشد این کد به موبایل موکل ارسال می گردد

در ثبت نام اولیه بعد از انتخاب شخص حقیقی در صفحه نوع مشتری ، با انتخاب نماینده می توان نماینده را به عناوین ولی، قیم و وصی انتخاب نمود.

بعد از انتخاب نوع نماینده و بارگزاری مدرک نمایندگی در صورت عدم تایید مدرک مورد نظر توسط بخش حقوقی شرکت سپرده گذاری امکان تغییر مدرک و یا شخص نماینده وجود دارد . همچنین امکان حذف یا ویرایش نماینده پس از دریافت کدپیگیری وجود دارد.

یک نماینده علاوه بر داشتن مدرک حقوقی مورد تایید شرکت سپرده گذاری مرکزی قبل از شروع ثبت نام برای شخص حقیقی مورد نظر خود باید در سامانه سجام راستی آزمایی شده باشد.

ثبت نام افراد زیر 18 سال تنها با داشتن ولی و یا قیم امکان پذیر می باشد. لازم به ذکر است در صورت انتخاب نماینده از نوع ولی میبایست شماره موبایل وارد شده به نام ولی شخص باشد.

شما می توانید قبل از احراز هویت در صورت نیاز بعد از ورود به سجام به حذف نماینده قانونی خود اقدام نمایید.

در مرحله بعد از اطلاعات ضروری در صفحه اطلاعات ارتباطی اطلاعات را به ترتیب کشور-استان-شهر- بخش- انتخاب و الباقی اطلاعات را تکمیل بفرمایید( تکمیل موارد ستاره دار الزامی می باشد ) .

در صورت عدم اطلاع از کد معاملاتی خود می تواند این مرحله را تکمیل نکرده و مراحل ثبت نام را ادامه دهید. در مرحله بعد از اطلاعات ارتباطی در صفحه کد های معاملاتی مشتری بعد از انتخاب نام بورس در فیلدهای مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه می نمایید .

بله ، پس از مراجعه به مراکز احراز هویت یا انجام احراز هویت الکترونیکی کد بورسی صادر و پیامک می شود.

در صفحه حساب بانکی بعد از فشردن دکمه افزودن شماره حساب بعد از انتخاب نام بانک و تکمیل اطلاعات ذخیره را می فشارید ، توجه شود انتخاب حداقل یک شماره حساب پیش فرض الزامی می باشد( توجه شود کلیه اطلاعات حساب بانکی باید تکمیل شود ) .

در اطلاعات بانکی تنها حسابهایی مورد تایید می باشد که به نام خود شخص ثبت نام شونده باشد

حسابهای مشترک برای ثبت در سامانه سجام مورد تایید نمی باشند و حساب به شخص تنها متعلق می باشد .

در هنگام تعریف شماره حساب در سجام با زدن تیک پیش فرض آن شماره حساب شما نسبت به الباقی شماره حسابها دارای اولویت در هنگام پرداخته عایدات می باشد .

امکان ویرایش اطلاعات بانکی در حالت کدپیگیری وجود ندارد و میبایست پس از احراز هویت نسبت به تغییر آن اقدام نمود.

با فشردن دکمه ورود به سجام و وارد نمودن شماره موبایل ثبت کرده در هنگام ثبت نام ، بعد از دریافت کد تایید جهت ورود به سجام با وارد نمودن کد/شناسه ملی مربوطه به محیط پروفایل خود ورود و در صورت نیاز با زدن دکمه ویرایش به ویرایش هر قسمت اقدام می نماییم.

با کلیک بر روی ورود به سجام با ورود شماره تماس ثبت کرده همانند ورود به به ثبت نام می توانید وارد مراحل ثبت نام پیش برده شوید و ثبت نام را ادامه دهید .

بعد از دریافت کد پیگیری تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان ویرایش اطلاعات بانکی ، سهامداری وجود نداشته و حتی پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان ویرایش اطلاعات هویتی وجود ندارد.

استعلام های شما در حال اجرا هستند و تا دریافت جواب استعلام ها به وسیله پیامک باید منتظر بمانید و ویرایش امکان پذیر نیست .

در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل ثبت نامی پس از ورود به سجام می توان با زدن دکمه ویرایش تلفن همراه و پرداخت هزینه مربوطه به تغییر شماره موبایل خود اقدام نمایید .موبایل جدید میبایست به نام شخص باشد.

امکان ویرایش اطلاعات هویتی در حالت کدپیگیری وجود ندارد و میبایست پس از احراز هویت نسبت به تغییر آن اقدام نمود.

در صورت تغییر اطلاعات هویتی در سازمان ثبت احوال، توصیه میگردد قبل از بروز رسانی اطلاعات در سجام، تغییرات اطلاعات هویتی خود را به بانک حساب ثبت شده خود در سجام نیز اطلاع داده تا اطلاعات هویتی شما در بانک نیز بروز گردد. در غیر این صورت ویرایش حساب بانکی بعد از 30 روز مستلزم هزینه خواهد بود.

پس ار اتمام مراحل ثبت نام و پذیرفتن تعهدات در مرحله آخر و فشردن دکمه ذخیره ، در هر بار ورود به سجام می توانید وضعیت ثبت نام خود و در صورت دریافت کد پیگیری کد پیگیری خود را در بالای محیط پروفایل خود مشاهده فرمایید.

احراز هویت از دو طریق امکان پذیر می باشد. مراجعه حضوری به مراکز منتخب احراز هویت و احراز هویت الکترونیکی که نیاز به مراجعه به مراکز احراز هویت نمی باشد. با مراجعه به بخش احراز هویت الکترونیکی، لینک های مربوط به احراز هویت الکترونیکی و راهنما درج گریده است. قابل ذکر است احراز هویت الکترونیکی صرفا برای اشخاص حقیقی اصیل می باشد و افراد دارای نماینده میبایست از طریق مراجعه حضوری اقدام به احراز هویت نمایند.

با مراجعه به قسمت لیست دفاتر منتخب احراز هویت می توانید آدرس کلیه دفاتر منتخب احراز هویت شامل دفاتر منتخب پیشخوان،کارگزاری ، شعب بانکها مشاهده نمایید .

با همراه داشتن مدارک شناسایی ( کارت ملی هوشمند ) جهت احراز هویت به دفاتر منتخب احراز هویت مراجعه نمایید. در صورتیکه که نماینده شخصی می باشید لازم است مدارک نمایندگی خود را نیز به همراه داشته باشید.

در مراحل ثبت نام بعد ازمرحله پرداخت و با توجه به اطلاعات روزنامه رسمی، اطلاعات شخص حقوقی و نماینده تکمیل می گردد .

در اطلاعات شخصیت حقوقی تاریخ ثبت تاریخی است که شماره ثبت حال حاضر شخص حقوقی در آن تاریخ صادر گردیده و ممکن است با تاریخ تاسیس و تاریخ آخرین بروز رسانی متفاوت باشد .

علاوه بر اینکه کلیه اطلاعات براساس آخرین تغییرات شخصیت حقوقی می باشد ،کلیه اعضا نیز باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و سجامی شده باشند. همچنین اطلاعات اعضای هیئت مدیره باید عیناً مطابق آخرین روزنامه رسمی وارد شود.

برای ثبت نام شخص حقوقی می بایست در ابتدا اعضای هیئت مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش در سامانه سجام به عنوان شخص حقیقی ثبت نام نموده و سجامی شده باشند. سپس برای ثبت نام شخصیت حقوقی، شماره موبایل نماینده شرکت را وارد کرده و پس از دریافت کد تایید و وارد نمودن آن، نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نمایید.

بله اشخاص حقوقی باید یک نماینده حقیقی، اصیل وسجامی را معرفی کنند.

اگر عضوی از اعضای هیئت مدیره، شخص حقوقی باشد باید یک شخص حقیقی به عنوان نماینده شخص حقوقی معرفی گردد و سپس شناسه ملی حقوقی وارد گردد.

لازم است مدارک شخص حقوقی شامل اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی شرکت به همراه فرم صورتجلسه و نامه رسمی (هر دو فرم ذکرشده باید به امضای اعضای هیئت مدیره برسد) در بخش مربوطه بارگذاری شود.

درحال حاضر شرکت هایی صرفا از نوع تجاری و غیرتجاری امکان ثبت نام دارند.

"نماینده" امکان دسترسی به داشبورد سجام جهت مشاهده و ویرایش اطلاعات را دارد. علاوه بر آن هرکدام از سمت های مدیرعامل،رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره که جزو صاحبین امضا باشند، میتوانند به داشبورد فوق دسترسی داشته باشند.

پس از اینکه استعلام هویتی، بانکی و روزنامه رسمی شخص حقوقی تایید شد، هرچهارسمت مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره، می¬بایست نماینده را تایید کنند. پیامکی مبنی بر لزوم تایید نماینده شخص حقوقی درسجام برای این سمت ها ارسال می شود که فرد با مراجعه به داشبورد حقیقی خود در سجام، امکان تایید و یا عدم تایید نماینده را دارد.

بله، در حال حاضر نماینده می بایست به همراه مدارک هویتی خود و همچنین مدارک بارگذاری شده در سجام(شامل اساسنامه، آخرین روزنامه رسمی، فرم صورتجلسه و نامه رسمی) به یکی از کارگزاری های منتخب مراجعه کند.

بعد از ورود به سجام، به ویرایش اطلاعات بانکی مراجعه و با پرداخت هزینه لازم اطلاعات را ویرایش و در انتظار پاسخ استعلام حساب جدید خود باشید