شیب بهای نفت، تند شد

شیب بهای نفت، تند شد

با اعلام آمار ضعیف صادرات چین و افزایش ذخایر سوخت ایالات متحده، بهای نفت خام، برنت و وست تگزاس اینترمیدیت امروز کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز پنج‌شنبه کاهش یافت؛ بهای معاملات آتی نفت برنت با 21 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 76.74 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 21 سنت یا 0.3 درصد کاهش به 72.32 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در روز چهارشنبه به پشتوانه‌ی برنامه‌های عربستان سعودی برای کاهش عمیق تولید، حدود 1 درصد ثابت شدند، با این حال عواملی همچون افزایش ذخایر سوخت ایالات متحده و داده‌های ضعیف صادرات چین، افزایش قیمت‌ها را محدود می‌کند. علاوه بر آن، نگرانی‌های مربوط به کندی اقتصاد جهانی بر میزان عرضه‌ سایه افکنده است که البته از وعده‌ی کاهش تولید عربستان سعودی نشأت می‌گیرد.

ییپ جون رانگ(Yeap Jun Rong)، استراتژیست بازار در IG با اشاره به اینکه قیمت نفت اخیراً در تلاش برای بهبود بوده است، خاطرنشان کرد: «عرضه‌ی محدودتر و در عین حال چشم‌انداز تقاضای ضعیف‌تر، می‌تواند قیمت نفت را در محدوده‌ی وسیع خود از ابتدای سال جاری با مقاومت فوری در سطح 80 دلار برای نفت برنت مواجه کند.»

عرضه نفت

از سوی دیگر، افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر سوخت ایالات متحده در روز چهارشنبه، به‌ویژه با وجود انتظارات برای افزایش سفرها در تعطیلات آخر هفته روز یادبود، نگرانی‌ها را در مورد تقاضا از سوی بزرگترین مصرف‌کننده‌ی نفت جهان برانگیخت.

در عین حال، از آنجا که پالایشگاه‌ها در تعطیلات روز یادبود سوخت را به بالاترین سطح از سال 2019 رساندند، ذخایر نفت خام ایالات متحده به طور غیرمنتظره‌ای 451000 بشکه در هفته کاهش یافت.

اما طبق اعلام اداره‌ی انرژی (EIA) در روز چهارشنبه، ذخایر بنزین 2.7 میلیون بشکه در هفته افزایش یافت که البته بالاتر از انتظار تحلیلگران برای افزایش 880 هزار بشکه‌ای بود. ذخایر تقطیری نیز در مقیاس هفتگی، نزدیک به 5.1 میلیون بشکه افزایش یافت که این مقدار نیز بیش از پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر افزایش 1.3 میلیون بشکه‌ای بود.

تحلیلگران سیتی روز پنج‌شنبه با نگاهی به اقدام اوپک پلاس در یکشنبه‌ی گذشته و تاثیر آن بر سطح قیمت نفت اظهار داشتند: « بعید به نظر می‌رسد که حتی یک میلیون بشکه کاهش در روز، پشتوانه‌ی افزایش قیمت پایدار باشد.»

این تحلیلگران همچنین پیش‌بینی‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تسریع رشد تقاضا تا پایان سال را «خیال واهی» نامیدند.

اوپک پلاس

نویسنده: معصومه دانش