مقاومتی که طلا را تلخکام کرد!

مقاومتی که طلا را تلخکام کرد!

با توجه به اینکه به دلیل افزایش احتمال برای تشدید سیاست سختگیرانه‌ی فدرال رزرو، اصلاح دلار متوقف شده است، طلا امروز با کاهش شدید روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) پس از ناکامی در رسیدن به مقاومت حیاتی 1950.00 دلار در جلسه‌ی اروپا شاهد افت شدیدی بود.

این فلز گرانبها پیشنهادهای قابل توجهی را به خود جلب کرده است، و شاید علت آن باشد که حرکت اصلاحی در شاخص دلار آمریکا (DXY) به دلیل تقویت احتمالات برای ادامه‌ی طلسم افزایش نرخ توسط فدرال رزرو به پایان رسیده است.

از سوی دیگر، قراردادهای آتی S&P500 برخی از زیان‌های خود در آسیا را جبران کرده‌اند، با این حال، از آنجا که سرمایه‌گذاران نگران هستند که افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث بدترشدن چشم‌انداز اقتصادی شود، جو کلی بازار همچنان محتاطانه است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه عامل حفظ انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات متحده را هزینه‌های مصرف‌کننده‌ی قوی دانست.

بر اساس گزارش رویترز، یلن بر این باور است که تورم را می‌توان با حفظ بازار کار خوش‌بینانه، با نرخ بیکاری در محدوده‌ی 4 درصد، مهار کرد.

مهار تورم

اما اظهارات جفری لاکر، رئیس سابق فدرال رزرو ریچموند، نیز در بروز احتمال برای افزایش دیگر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو مؤثر بود که به منظور کاهش تورم سرسام‌آور، افزایش بین 5.0 تا 5.25 درصدی نرخ بهره فعلی را ضروری تلقی کرد.

از سوی دیگر، بدان دلیل که تقویم اقتصادی این هفته چیز زیادی برای ارائه ندارد، انتظار می‌رود که شاخص دلار آمریکا متلاطم بماند. اقتصاددانان MUFG به تثبیت قوی‌تر دلار آمریکا باور دارند که با توجه به داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) و نشست FOMC و بانک مرکزی اروپا (ECB) در هفته‌ی آینده، منطقی به نظر می‌رسد.

تحلیل تکنیکال طلا با استفاده از نمودار 4 ساعته

همانطور که در نمودار 4 ساعته می‌توان مشاهده کرد قیمت طلا یک الگوی نمودار جعبه دارواس (Darvas Box) را در مقیاس چهار ساعته تشکیل داده است. لازم به ذکر است که نظریه‌ی جعبه دارواس به معامله‌گران اجازه می‌دهد که یک دارایی با حجم معاملات در حال افزایش را هدف قرار دهند؛ این جعبه با ترسیم خطی در امتداد فراز و فرودهای(سقف‌ها و کف‌های قیمت) اخیر در دوره‌ی زمانی مدنظر معامله‌گر شکل می‌گیرد که در اینجا نشان‌دهنده‌ی انقباض نوسانات و به دنبال آن حرکت یک طرفه است.

طلا طی سه هفته‌ی گذشته در محدوده‌ی 1932 تا 1985 دلار تثبیت شده است. به علاوه، در یک نگاه کلی، حمایت افقی از بالاترین سطح 15 مارس نیز در سطح 1937.39 دلار ترسیم شده است.

گذشته از آن، میانگین متحرک نمایی جادویی 200 دوره‌ای (200-EMA) در سطح 1975.47 دلار به عنوان یک مانع قوی برای گاوهای نر طلا عمل می‌کند.

و در نهایت، شاخص قدرت نسبی (14-RSI) نزدیک به رقم 40.00 شناور است و شکست در زیر آن، به منزله‌ی آغاز حرکت نزولی خواهد بود.

نمودار 4 ساعته طلا


XAU/USD

نویسنده: معصومه دانش