کاهش بهای دلار ادامه دارد..

کاهش بهای دلار ادامه دارد..

در پی افزایش نرخ بانک کانادا و بروز احتمال برای افزایش‌های مشابه از سوی فدرال رزرو،

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز پنج‌شنبه اندکی کاهش یافت، البته این کاهش آنچنان که انتظار می‌رفت ارز ایالات متحده را از بالاترین سطح سه‌ ماه اخیر دور نکرد؛ و این امر ناشی از افزایش نرخ غافلگیرکننده‌ از سوی بانک کانادا بود که در واقع به سایر بانک‌های مرکزی دیگر از جمله فدرال رزرو خاطرنشان می‌کرد که برای مقابله با تورم، هنوز راه زیادی در پیش دارند و می‌توانند اقدام بیشتری انجام دهند. 

یورو در اوایل جلسه‌ی اروپا با افزایش 0.1 درصدی به 1.071 در برابر دلار رسید که می‌توان گفت یورو/دلار پرمعامله‌ترین جفت‌ارز در بازارهای جهانی است.

این موضوع مسیر کاهش اندک شاخص دلار، که ارز را در برابر شش همتای اصلی اندازه‌گیری می‌کند، را هموار کرد تا به 104 برسد. با این حال، در سطحی نزدیک به اوج  104.7 هفته‌ی گذشته باقی ماند که بالاترین میزان از 15 مارس بود.

با نگاهی به نوسانات ارز ایالات متحده در برابر سایر ارزها، دلار در روز چهارشنبه روندی نزولی داشت، اما پس از اینکه بانک کانادا با افزایش نرخ بهره به 4.75 درصد، موجبات شگفتی معامله‌گران را فراهم کرد، در برابر یورو و ین ژاپن افزایش یافت. البته بانک کانادا دنباله‌روی روند صعودی نرخ بهره‌ی بانک مرکزی استرالیا بود که در روز سه‌شنبه سیاست افزایش نرخ خود را اعمال کرد.

افزایش نرخ بهره

کریس ترنر، رئیس بازارهای ING، در یادداشتی به مشتریان با اشاره به اثرات رویکرد افزایش نرخ استرالیا و کانادا اظهار داشت: «اتفاق‌نظرها در اینجا حاکی از آن است که اگر استرالیا و کانادا هر دو احساس نیاز به افزایش بیشتر داشته باشند، به احتمال زیاد فدرال رزرو نیز همین رویه را در پیش خواهد گرفت.»

اما در حوزه‌ی احتمالات برای افزایش‌های آتی، با توجه به قیمت‌گذاری بازار مشتقه، معامله‌گران در حال حاضر تصور می‌کنند که 70 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو هفته‌ی آینده نرخ بهره را به همین میزان حفظ کند و 30 درصد نیز احتمال افزایش 25 واحد پایه‌ای (bp) را در نظر می‌گیرند.

به علاوه آنها بر این باورند که براساس اشاره‌ی ضمنی سیاستگذاران به این به اصطلاح «جهش»، فدرال رزرو می‌تواند در ماه ژوئیه نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه افزایش دهد. بدیهی است که این امر نرخ وجوه فدرال رزرو را بین 5 تا 5.25 درصد افزایش خواهد داد.

گفتنی است که بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه، نسبت به تعیین نرخ‌ها اقدام خواهد کرد و معامله‌گران به طور کلی انتظار 25 واحد پایه افزایش در روز و متعاقب آن 25 واحد دیگر در ماه جولای را دارند؛ بدین ترتیب، نرخ‌ها به 3.75 درصد خواهد رسید.

اما در برابر دلار کانادا، دلار آمریکا پس از افت 0.24 درصدی در روز چهارشنبه، با 0.16 درصد کاهش به 1.335 دلار کانادا رسید.

از سوی دیگر، دلار استرالیا با 0.43 درصد افزایش به 0.668 دلار رسید و رشد ماهانه‌ی خود را به حدود 2.7 درصد رساند. پوند نیز با 0.1 درصد افزایش به 1.245 دلار رسید.

پوند انگلیس

در سرزمین آفتاب تابان، دلار پس از افزایش 0.37 درصدی در روز گذشته، با 0.29 درصد کاهش در برابر ین ژاپن به 139.76 ین در هر دلار رسید.

و در کشور اژدها، یوان خشکی و فراساحلی که بیشتر تحت فشار نگرانی‌های اقتصادی قرار گرفت، در برابر دلار به ضعیف‌ترین سطح خود در شش ماه گذشته رسید.

داده‌های منتشرشده در روز چهارشنبه به تردیدها پیرامون بهبود اقتصادی شکننده‌ی چین دامن زد، چرا که حاکی از آن بود که علاوه بر واردات، صادرات این کشور نیز در ماه مه بسیار فراتر از حد انتظار کاهش یافته است.

ری آتریل، رئیس استراتژی فارکس در بانک ملی استرالیا در همین زمینه، داده‌های تجاری را یکی دیگر از نشانه‌های بهبودی متزلزل قلمداد کرد.

و در نهایت، لیر ترکیه در معاملات اولیه‌ی آسیا به پایین‌ترین سطح خود یعنی 23.39 در هر دلار سقوط کرد؛ گفتنی است ارز ترکیه آخرین بار با قرارگرفتن در سطح 23.37، تحت فشار باقی ماند.

نویسنده: معصومه دانش