نوسانات مثبت ارزهای آسیایی، محدود

نوسانات مثبت ارزهای آسیایی، محدود

به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد تصمیم‌گیری آتی نرخ بهره و همچنین کاهش رشد اقتصادی، اکثر ارزهای آسیایی با افزایش اندکی مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوسینگ، بیشتر ارزهای آسیایی در روز پنج‌شنبه در سایه‌ی افزایش نگرانی‌ها در مورد تشدید نرخ بهره و کندی رشد در سراسر جهان تغییر اندکی را به ثبت رساندند، در حالی که دلار در آستانه‌ی نشست هفته‌ی آینده‌ی فدرال رزرو نزدیک به بالاترین حد خود در 11 هفته‌ی گذشته بود.

با نگاهی به نوسانات ارز ایالات متحده می‌توان دید که دلار در معاملات آسیایی در روز پنج‌شنبه حرکت اندکی داشت، به طوری که شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار دقیقأ در زیر بالاترین سطح 11 هفته‌ی گذشته ثابت ماندند.

اما در سایه‌ی ابهام پیرامون نتایج نشست هفته‌ی آینده‌ی فدرال رزرو، اختلافاتی در بازارها بر سر این موضوع وجود دارد که آیا بانک مرکزی مجدداً نرخ بهره را افزایش خواهد داد یا خیر، و این مسأله خود عامل مؤثری بود که سبب شد دلار در محدوده‌ی معاملاتی تنگی قرار گیرد.

علاوه بر آن، تمرکز بر داده‌های تورم ایالات متحده قرار دارد که هفته‌ی آینده منتشر می‌شود؛ این داده‌ها حائز اهمیت هستند، چرا که نشانه‌های بیشتری را در مورد اقتصاد منعکس می‌کنند و احتمالاً در تصمیمات آتی نرخ بهره‌ی فدرال رزرو نقش کلیدی خواهند داشت.

اما از آنجا که ترس از کند‌شدن رشد اقتصادی و افزایش نرخ بهره ایالات متحده، بازارها را تا حد زیادی نسبت به دارایی‌های ریسک‌محور محتاط نگه داشت، ارزهای آسیایی گسترده‌تر در محدوده‌ی ثابت و گاهی رو به بالا حرکت کردند.

یوآن چین 0.1 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در 6 ماه اخیر در برابر دلار رسید؛ گفتنی است چندین بانک بزرگ دولتی چین شروع به کاهش نرخ بهره سپرده‌های یوان کردند که می‌تواند گواه روشنی از کاهش گسترده‌تر نرخ بهره توسط بانک خلق چین در این ماه باشد.

داده‌های تجاری منتشرشده در این هفته به مشکلات اقتصادی بیشتری در این کشور اشاره دارند، چرا که چین در تلاش برای بهبودی اوضاع پس از سه سال اختلالات ناشی از کووید است. در حوزه‌ی اقتصادی این کشور، صادرات چین به طور غیرمنتظره‌ای در ماه مه کاهش یافت، در حالی که مازاد تجاری آن در بحبوحه‌ی کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای چینی به پایین‌ترین حد در 13 ماه گذشته رسید.

هم‌اکنون برای شفاف‌سازی روند کاهش تورم در کشور اژدها، تمرکز روی داده‌های تورم چین در روز جمعه است.

اما وون کره جنوبی 0.2 درصد افزایش یافت، چرا که دولت اشاره‌ی مستقیمی بر رشد اقتصادی سالانه زیر 1.6 درصد داشت که بسیار کمتر از 3.1 درصد مشاهده‌شده تا سال 2022 است.

وون کره جنوبی

روپیه هند نیز در آستانه‌ی نشست بانک مرکزی در اواخر روز، ثابت ماند؛ گفتنی است که انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور در بحبوحه‌ی کاهش تورم، نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

ین ژاپن در روز پنج‌شنبه 0.2 درصد افزایش یافت. البته این ارز حمایت‌هایی را به پشتوانه‌ی یک بازنگری صعودی از میزان تولید ناخالص داخلی سه ماهه‌ی اول این کشور به دست آورده است. به علاوه، از آنجا که این کشور با تورم بالا و کاهش تقاضای جهانی برای صادرات دست و پنجه نرم می‌کند، بدیهی است که چنین آماری می‌تواند خوش‌بینی‌ها را نسبت به انعطاف‌پذیری در اقتصاد ژاپن افزایش دهد.

دلار استرالیا 0.3 درصد افزایش یافت. داده‌های روز پنج‌شنبه در این کشور حاکی از آن بود که صادرات و تراز تجاری تا ماه آوریل کاهش یافته است. داده‌های کذایی در کنار گزارش‌های آماری دیگر قرار می‌گیرد که حکایت از رشد کند اقتصاد استرالیا در سه ماهه‌ی اول سال 2023 دارد.

گذشته از آن، انتظارات برای تشدید بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی تا حد زیادی از سیگنال‌های اقتصادی ضعیف پیشی گرفت و این خود عاملی برای افزایش دلار استرالیا شد.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش