احضار سی‌زی به دادگاه کریپتو را لرزاند

احضار سی‌زی به دادگاه کریپتو را لرزاند

دادگاهی در پایتخت ایالات متحده به درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور در روز چهارشنبه مدیر عامل بایننس، چانگ پنگ ژائو، را احضار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از بیت‌کوین‌دات‌کام، شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته، چهارشنبه 7 ژوئن/17 خرداد، خبر احضار مدیرعامل بایننس، چانگ پنگ ژائو، را که به اختصار به «CZ یا سی‌زی» نیز شهرت دارد، به طور گسترده منتشر کردند. بر اساس اخبار و گزارش‌های مربوطه، دادگاه منطقه‌ای در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، به درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور، چانگ پنگ ژائو را احضار کرده است. وی پس از دریافت این احضاریه به مدت بیست و یک روز فرصت دارد که به دادگاه مراجعه کند. بر اساس این احضاریه، «چنان‌چه سی‌زی طی مدت مقرر برای پاسخ‌گویی به دادگاه اقدام نکند، روند قضایی به طور پیش فرض علیه وی آغاز خواهد شد.»

این احضاریه به آدرسی در جزیره‌ی مالت ارسال شده است. چانگ پنگ ژائو در صفحه‌ی رسمی خود در توییتر درباره‌ی این احضاریه اطلاع‌رسانی کرد. وی در یک پست توییتری نوشت، «به من گفته شده است که این احضاریه بخشی از روند قضایی رسیدگی به شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار است. به این ترتیب، این مسئله چیز جدیدی نیست. همچنین، به من گفته شده که نیازی نیست شخصا به دادگاه بروم. هیچ جایی برای ترس و نگرانی وجود ندارد.»

این احضاریه در پی شکایت اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه صرافی بایننس و شخص چانگ پنگ ژائو صادر شده است. این کمیسیون مجموعه‌ی بایننس را به انجام فعالیت‌های مالی بدون مجوز و همچنین، فهرست کردن اوراق بهادار بدون اجازه‌ی این نهاد متهم کرده است. به علاوه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواستی را برای مسدود کردن دارایی‌های مرتبط با شعبه‌ی آمریکایی بایننس به دادگاه ارائه داده است.

بایننس ادعاهای مطرح شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را رد و اعلام کرده است که قصد دارد «با قدرت» از خود دفاع کند.

با وجود این، انتشار خبر احضار چانگ پنگ ژائو به دادگاه بازار کریپتو را لرزاند. پیش‌تر نیز انتشار خبر شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس و شخص سی‌زی باعث سقوط قیمت بیش‌تر ارزهای دیجیتال شده بود. با این حال، بیت کوین (BTC) و التکوین‌ها توانستند بار دیگر تاب‌آوری خود را ثابت کرده و وضعیت خود را بهبود ببخشند؛ به طوری که حتی انتشار خبر شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار از صرافی کوین بیس نیز باعث نشد بازار کریپتو بار دیگر جامه‌ی سرخ به تن کند.

عملکرد بازار کریپتو

ولی به نظر می‌رسد انتشار خبر احضار سی‌زی به دادگاه بار دیگر بر بازار کریپتو تاثیر منفی گذاشته است. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ، هم‌اکنون در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 10:30 صبح روز پنج‌شنبه 8 ژوئن / 18 خرداد – ارزش کل بازار کریپتو با 2.34 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به رقم 1.1 تریلیون دلار رسیده است. حجم کل معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بازار کریپتو نیز اکنون 18.51 درصد کاهش یافته و در حدود 37.83 میلیارد دلار است.  

همچنین در لحظه‌ی نگارش این مطلب، بیت کوین با 1.66 درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت 26,423 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت بیت کوین در محدوده‌ی کف 26,146 دلار تا سقف 29,922 دلار در نوسان بوده است. همچنین، حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین نیز اکنون با 27.66 درصد کاهش به رقم 17,255,618,109 دلار رسیده است.

نمودار قیمت بیت کوین

همچنین، قیمت بایننس کوین (BNB)، توکن بومی صرافی بایننس، هم‌اکنون با 6.49 درصد کاهش به رقم 260 دلار رسیده است. ارزش بایننس کوین ظرف یک هفته‌ی گذشته 14.51 درصد کاهش یافته است. کاردانو (ADA) نیز در حال حاضر با 5.26 درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت 0.3262 دلار معامله می‌شود. ارزش این التکوین نیز نسبت به یک هفته‌ی گذشته 10.62 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، تقریبا تمام 100 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو سرخ‌پوش هستند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی