الگوی قیمتی طلا، پایدار

الگوی قیمتی طلا، پایدار

بهای طلا امروز در الگوی پایدار هفته‌های اخیر و در حوالی پايین‌ترین سطح دو ماهه قرار داشت؛ اما قیمت مس کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز پنج‌شنبه کمی بالاتر از کف قیمت دو ماهه‌ی خود قرار داشت و در واقع به الگویی که در هفته‌های اخیر دیده می‌شد، پایبند ماند.

اما از آنجا که سیگنال‌های اقتصادی ضعیف از سوی چین همچنان جریان دارد و نگرانی‌ها را در مورد تقاضای پایدار در بزرگترین واردکننده‌ی فلز قرمز افزایش می‌دهد، قیمت مس کاهش یافت.

هر اونس طلا 0.3 درصد افزایش یافت و به 1944.06 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا تا ساعت 20:06 به وقت شرقی (00:06 به وقت گرینویچ) به 1959.65 دلار در هر اونس رسید.

در حالی که نشست فدرال رزرو در حال ظهور است، طلا در الگوی نگهداری است

با نگاهی به روزهای اخیر، از آنجا که فلز زرد تحت فشار افزایش مجدد دلار و بازدهی خزانه‌داری قرار گرفته، نزدیک به سه هفته است که در محدوده‌ی معاملاتی ضعیفی است؛ در این بین، بازارها در مورد موضع فدرال رزرو در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره گمانه‌زنی می‌کنند.

موضع فدرال رزرو

معاملات آتی طلا بین 1940 تا 2000 دلار در هر اونس در نوسان بود، در حالی که طلای نقدی از اواسط ماه مه بین 1930 تا 1980 دلار در هر اونس بود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه تورم ایالات متحده و بازار کار در سطوحی بسیار بالاتر از اهداف بانک مرکزی هستند، افزایش شگفت‌انگیز نرخ بهره در استرالیا و کانادا برخی از انتظارات را تقویت کرد که فدرال رزرو نیز از آن روند پیروی کند.

البته ناگفته نماند که رشد اقتصادی ایالات متحده نیز در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که این امر به فدرال رزرو فضای محدودی برای حفظ تشدید نرخ‌ها می‌دهد.

آنچه مسلم است این نرخ‌ها بدان دلیل که هزینه‌ی فرصت نگهداری کالا را افزایش می‌دهند، حامل خبر بدی برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا هستند. اما حتی اگر فدرال رزرو هفته‌ی آینده توقف در نرخ را اعلام کند، انتظار می‌رود که نرخ بهره‌ی آمریکا برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند و در نتیجه، فشار بر بازار فلزات را حفظ می‌کند.

بازار فلزات گرانبها

با تمام این‌ها، تحلیلگران معتقدند که در صورت رکود در ایالات متحده، فلز زرد از تقاضای پناهگاه امن در اواخر سال جاری سود می‌برد. اما در این میان، انتظار می‌رود که تقویت دلار هر گونه افزایش عمده طلا را محدود کند.

مس تحت فشار سیگنال‌های ضعیف چین قرار گرفت

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز پنج‌شنبه با کاهشی اندک مواجه شد؛  در این راستا، معاملات آتی مس پس از کاهش 0.5 درصدی در روز چهارشنبه، با 0.1 درصد کاهش به 3.7532 دلار در هر پوند رسید.

البته داستان به همین‌ جا ختم نشد، پس از آنکه داده‌های تجاری ضعیف‌تر از حد انتظار چین حکایت از وجود باد مخالف بیشتر برای تقاضای مس داشت، کاهش فلز سرخ نسبت به جلسه‌ی قبل امتداد یافت.

داده‌های روز چهارشنبه به کاهش 4.6 درصدی واردات مس چین در ماه مه نسبت به ماه قبل اشاره کرد، و این در حالی است که مازاد تجاری کل این کشور به پایین‌ترین حد در 13 ماه گذشته کاهش یافت.

بدیهی است که واردات کلی به کشور اژدها، نشانه‌هایی از بهبود را به تصویر می‌کشد، البته کاهش شدیدتر از حد انتظار در بخش صادرات، می‌تواند گواه درد اقتصادی کوتاه‌مدت‌تر، به‌ویژه برای بخش عظیم تولیدی چین باشد.

نویسنده: معصومه دانش