حرکت قیمت طلا، متلاطم!

حرکت قیمت طلا، متلاطم!

پیرو کاهش قیمت نسبی دلار ناشی از انتظارات کاهش نرخ بهره، طلا امروز در تلاش برای معکوس‌کردن روند نزولی قیمت، به نزدیکی سطح 1956 دلار رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) پیرو تلاش برای کاهش قیمت در اواخر جلسه‌ی اروپا، به قلب حادثه بازگشته است. این فلز گرانبها پس از سقوط به نزدیکی 1956.00 دلار تا حدودی بهبود یافت، البته گفتنی است که در بحبوحه‌ی عدم وجود محرک‌های بالقوه، یک بار دیگر، شاهد تلاطم بوده است.

در واقع، حرکت بهبودی در قیمت طلا با فروش ارزان شاخص دلار آمریکا (DXY) مورد حمایت واقع شد. در ادامه‌ی راه، با کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شاخص دلار به زیر 103.90 سقوط کرد. و این در حالی است که سیاست‌های پولی سایر بانک‌های مرکزی متعلق به G7، با وجود تداوم تورم حکایت از اجتناب از هرگونه توقف دارد.

کاهش نرخ بهره

تحلیلگران رابوبانک بر این باورند که فدرال رزرو به جای کاهش نرخ آن هم به این زودی، به احتمال زیاد نرخ‌ها را بدون تغییر می‌گذارد، و احتمالأ به سبب همین ادعاست که دلار آمریکا در حال حاضر برتری طبیعی نسبت به سایر ارزها کسب کرده است.

در عین حال، در بحبوحه‌ی امیدهای فزاینده مبنی بر اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره، روند مطلوبی را در پیش گرفته است، معاملات آتی S&P500 مثبت شد. به علاوه، فدرال رزرو آخرین بار اشاره‌ی مستقیمی به عدم نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره کرد و علت آن را عملکرد مؤثر شرایط تنگاتنگ اعتباری دانست. از طرفی، ریسک‌پذیری فعالان بازار بهبود یافته است که می‌تواند جذابیت دارایی‌های ریسکی را تقویت کند.

تحلیل تکنیکال طلا با استفاده از نمودار 4 ساعته

از آنجا که تقویم اقتصادی ایالات متحده چیز زیادی برای ارائه ندارد، قیمت طلا نشانه‌هایی  از بی‌ثباتی محض را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که فشار در نوسانات، در پی گسترش تحرکات اتفاق می‌افتد که منجر به تیک گسترده‌تر و حجم‌های سنگین‌تر در معاملات می‌شود.

به طور کلی، با نگاهی به روزهای اخیر می‌توان به وضوح دید که قیمت طلا طی سه هفته‌ی گذشته در بازه‌ی زمانی 4 ساعته در محدوده‌ی 1932 تا 1985 دلار تثبیت شده است. و اما حمایت افقی از سقف قیمت 1937.39 دلاری 15 مارس ترسیم شده است.

از سوی دیگر، میانگین متحرک نمایی جادویی 200 دوره‌ای (200-EMA) در 1975.47 دلار به عنوان یک مانع قوی برای گاوهای نر طلا عمل می‌کند.

و در نهایت، نوسانی در قلمرو 40.00 الی 60.00 که توسط اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (14-RSI) اعمال می‌شود، عملکرد غیر جهت‌دار را به تصویر خواهد کشید.

نمودار چهارساعته طلا


XAU/USD

نویسنده: معصومه دانش