نحوه استفاده از لود بالانس در مودم‌های ADSL سیم کارتخور

انتشار: 1402/01/19 - بروزرسانی: 1402/01/19
توسط: حسینی

  این روزها درباره مودم‌های دومنظوره یا 4G/ADSL زیاد می‌شنویم؛ مودم‌هایی بسیار کاربردی که ترکیبی باکیفیت از مودم‌های سیمکارت خور و ADSL هستند. همچنین تماس‌های زیادی برای آموزش سِت کردن تنظیمات مودم‌های 4G و ADSL هم‌زمان دریافت می‌کنیم که باعث شده نوشتن این مقاله را برای راهنمایی شما عزیزان ضروری ببینیم.

در ادامه رایانه کمک نحوه استفاده از لود بالانس در مودم‌های ADSL سیم کارتخور را توضیح داده و تنظیمات آن را مرحله‌به‌مرحله شرح می‌دهد؛ همچنین تعدادی از بهترین روترهای 4G/ADSL موجود در بازار را به شما معرفی می‌کند.

 

آشنایی با مودم‌های 4G/ADSL

دسترسی به اینترنت بدون وجود یک قطعه سخت‌افزاری به‌ نام مودم (Modem) امکان‌پذیر نیست. این دستگاه که وظیفه تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را بر عهده دارد، در انواع مختلف و با قابلیت‌های متنوعی تولید می‌شود. این تنوع به کاربر اجازه می‌دهد باتوجه به بودجه و نیاز خود، گزینه مناسب را انتخاب و خریداری نماید.

 یکی از کاربردی‌ترین مودم‌های موجود در بازار، مودم‌های ADSL سیمکارت خوری هستند که با خط تلفن ثابت و سیمکارت‌های 4G به‌صورت هم‌زمان کار می‌کنند. مودم ADSL و 4G هم‌زمان، در شرایطی کاربرد دارد که شاهد پرش دائمی اینترنت هستیم و برای متوقف نشدن روند کاری نیاز است جابه‌جایی بین شبکه‌ها به‌صورت خودکار انجام شود. به این معنی که با قطع شدن اینترنت ADSL، مودم به‌صورت خودکار روی اینترنت سیم‌کارت سوییچ کند. این فرآیند که لود بالانسینگ در مودم نام دارد، آن‌قدر سریع رخ می‌دهد که بعید است کاربر متوجه آن شود.

 

خوشبختانه مودم‌های  خوبی از این دست در بازار کشور موجود هستند که یا مستقیماً قابلیت اتصال سیمکارت دارند و یا می‌توان به کمک پورت USB، مودم جیبی سیمکارت خوری را به آن‌ها متصل کرد؛ البته برای استفاده از این قابلیت در مودم‌های 4G/ADSL باید تنظیماتی را به شکل دستی روی روتر خود اعمال کنید. در ادامه به معرفی این مودم‌ها خواهیم پرداخت اما قبل از آن اجازه دهید کمی درباره مفهوم لود بالانسینگ در شبکه صحبت کنیم.

✴️✴️ تماس با پشتیبان رایانه کمک برای عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتر و لپ تاپ: ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

تعریف لود بالانسینگ در مودم

لود بالانسینگ (Load Balancing) یکی از مفاهیم رایج در شبکه‌های کامپیوتری است که به کاهش بار ترافیک، ارتقاء سرعت و کاهش ریسک اختلالات در شبکه کمک می‌کند. این مفهوم در ایجاد شبکه‌های کامپیوتری کاربرد گسترده‌ای دارد. مثلاً برای افزایش تعداد کاربران متصل به سرویس و هدایت آن‌ها به خلوت‌ترین شبکه‌ی در دسترس، لود بالانسرها  (چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری) ابزارهای مفیدی محسوب می‌شوند.

 

اینجا صحبت ما درباره لود بالانیسینگ در مودم‌های ADSL سیمکارتخور است. در این مودم‌ها بعد از اتصال سیم (از طریق پورت مخصوص سیمکارت) یا مودم جیبی (از طریق پورت USB در مودم) این قابلیت فعال می‌شود. به این ترتیب مودم هم از طریق کابل به خطوط تلفن متصل است و هم از طریق سیمکارت توانایی دریافت و ارسال اطلاعات از اینترنت شبکه‌های تلفن همراه را دارد.

پس از آن به محض قطع اتصال یکی از سرویس‌ها، روتر بر روی سرویس دیگر سوییچ کرده و ریسک قطع اتصال اینترنت در شبکه را کاهش می‌د‌‌هد. البته برای استفاده از ویژگی لود بالانس در مودم‌های سیمکارتخور باید تنظیمات اینترنت 4G مرتبط با آن را سِت کنید تا اینترنت سیمکارت به عنوان لود بالانس Fail Over قابل استفاده باشد. در ادامه روش صحیح و مرحله‌به‌مرحله انجام این کار را برای‌تان توضیح خواهیم داد.

برای مطالعه بیشتر درباره مفهوم لود بالانسینگ در شبکه می‌توانید از این مقاله بازدید کنید.

 

تنظیمات 4G برای مودم‌ های ADSL سیمکارتخور

یکی از دغدغه‌های خریداران مودم ADSL و 4G هم‌زمان، چگونگی تنظیم لود بالانس در مودم است که برخلاف آن‌چه به‌نظر می‌رسد اصلاً کار پیچیده‌ای نیست و خود شما هم با دنبال کردن راهنمایی که در ادامه ارائه کردیم، از پسِ‌آن برمی‌آیید. توجه داشته باشید که این آموزش متناسب با تنظیمات مودم D-Link ارائه شده ولی تقریبا در بیشتر مودم‌ها به همین شکل قابل انجام است.

مرحله اول) مرورگر خود را باز کرده و در نوار آدرس 192.168.1.1 را تایپ کنید

 

 مرحله دوم) اطلاعات کاربری خود را وارد کنید

اگر از قبل آن‌ها را تغییر نداده باشید معمولاً به شکل زیر هستند:

Username: Admin

Password: Admin

 

مرحله سوم) روی تب Setup در بالای صفحه کلیک کرده و در منوی سمت چپ گزینه 3G/4G Setup را انتخاب  کنید

 

 

مرحله چهارم) وضعیت را روی حالت فعال (Activated) قرار دهید

ممکن است نیاز باشد برای پیکربندی دستی APN، نام کاربری و رمز عبور و دیگر  تنظیمات اوپراتور را از شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود کمک بگیرید

مرحله پنجم) جهت ذخیره تغییرات روی دکمه Apply کلیک کنید

 

مرحله ششم) برای اطمینان از اتصال مودم، روی Status کلیک کنید

 

از بخش Device Info می‌توانید وضعیت اتصال رامشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید سبز شدن وضعیت اتصال در (Internet Online) به معنای موفقیت آمیز بودن تغییرات اعمال شده در تنظیمات است.

 

معرفی بهترین مودم های ADSL سیمکارتخور در بازار

مودم‌های تک-منظوره که به عنوان مودم 4G یا مودم ADSL می‌شناسیم، مفید و کاربردی‌اند اما گاهی به‌تنهایی قادر به رفع نیاز کاربران نیستند. خصوصاً اگر کاربر حرفه‌ای بوده و شبکه اینترنت با اختلالات مکرر مواجه باشد، قابلیت لود بالانسینگ در مودم و سوییچ شدن بین چند شبکه اینترنتی، اتفاق مثبتی خواهد بود. این تکنولوژی در مودم‌های ADSL، مناسب افرادی است که به اینترنت بدون لگ نیاز دارند یا حتی برای شرکت‌های کوچک که به دنبال کاهش ریسک قطعی اینترنت هستند.

به دلیل محبوبیت بالای این مودم‌ها، شرکت‌های خوبی به تولید آن‌ها ورود کرده و محصولات باکیفیتی نیز عرضه کرده‌اند. اگر قصد خرید مودم ADSL دارید و به دنبال گزینه‌هایی با قابلیت‌های بیشتر هستید، در ادامه همراه ما باشید تا سه تا از بهترین مودم‌های ADSL و 4G هم‌زمان را به شما معرفی کنیم.

 دوست داری خودت مشکل اینترنت کامپیوتر و مودمت رو رفع کنی؟ آموزش رفع مشکلات رایج اینترنت و مودم

 

 

Huawei B315s-22 LTE CPE؛ بهترین مودم سیم کارتی در ایران

 

 

این مودم 4G که با نام روتر B315 در بازار شناخته می‌شود، یکی از بهترین روترهای ADSL/4G موجود است که توسط شرکت هواوی ارائه شده و امکانات جذابی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این مودم سیم کارتخور با سرعت دانلود 150 مگابیت/ثانیه و آپلود 50 مگابیت/ثانیه یکی از بهترین‌ها در نوع خود است که در داخل کشور نیز قابل تهیه می‌باشد.

در این روتر برای اتصال مودم به اینترنت خطوط ثابت یک پورت RJ-11 تعبیه شده که به شما اجازه اتصال به اینترنت ADSL را می‌دهد. دیگر اینکه مودم تنها از یک پورت USB ساپورت می‌کند پس اگر قصد اتصال مودم جیبی به صورت دانگل به آن دارید، محدودیت تک سیمکارت بودن را خواهید داشت. همچنین از طریق این پورت امکان اتصال فلش مموری، پرینتر و یا حتی هارد اکسترنال به مودم فراهم شده است.

 ✴️✴️ تماس با پشتیبان رایانه کمک برای عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتر و مودم: ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129 

 

D-Link DSL-2877AL، مودم سیم کارت خور با قیمت مناسب

دستگاه مودم DSL-2877AL که توسط شرکت معروف D-Link به بازار عرضه شده، درکنار سرعت بالا که در حالت وای‌فای تا 750 مگابیت/ثانیه می‌رسد و طراحی زیبا و مدرن خود، به دلیل قابلیت لود بالانسینگ در مودم شناخته می‌شود.

در این دستگاه یک پورت USB تعبیه شده امکان اشتراک‌گذاری فیلم و عکس در شبکه را برای شما فراهم می‌کند. از طریق همین پورت می‌توانید دانگل 4G/3G را به مودم متصل کرده و از اینترنت شبکه تلفن همراه هم بهره‌مند شوید. به‌این‌ترتیب شما با خرید این مودم عملاً دو دستگاه مودم با قابلیت‌های مجزا خریداری کرده‌اید.

 

دوست داری با چند تا ترفند ساده سرعت اینترنت مودمت رو بیشتر کنی؟ آموزش بالا بردن سرعت اینترنت مودم

 

TP-Link TL-MR6400؛ مودم سیم کارتی خانگی

  

این مودم 4G جذاب که توسط شرکت TP-Link ارائه شده، امکان اتصال مستقیم سیمکارت به مودم را فراهم کرده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به خرید مودم سیمکارت خور است. در کنار اتصال سیمکارت، پورت LAN قر ار داده شده در این دستگاه به شما اجازه می‌دهد از طریق مودم های دیگر از اینترنت ADSL خطوط تلفن ثابت هم بهره‌مند شوید.

 

چرا خرید مودم با قابلیت لود بالانسینگ را توصیه می‌کنیم؟

ازآنجاکه قیمت مودم‌های سیمکارت خور نسبت به مودم‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد، خرید آن یک هزینه سربار محسوب نمی‌شود خصوصاً که این مودم‌ها در شرایط سخت بسیار به ما کمک خواهند کرد.

مودم‌های دارای قابلیت لود بالانس همیشه طرفداران و مخاطبیین خود را دارند. واحدهای تجاری و شرکت‌های کوچک می‌توانند به جای هزینه های گزاف برای خرید دو دستگاه مودم یا نصب تجهیزات نرم‌افزاری مجهز به لود بالانسر، در صورتی که تنها دنبال ایمن سازی در برابر قطعی یک شبکه هستند، از مودم‌های ADSL و 4G هم‌زمان استفاده کنند.

و درنهایت همیشه یک قابلیت اضافی که هزینه سربار کمی ایجاد می‌کند، حتی اگر امروز به آن نیاز نداشته باشید، یک تصمیم هوشمندانه‌ و خوب محسوب می‌شود. 😉

 

سخن پایانی

در پایان امیدواریم مقاله مفیدی برای شناخت مودم‌های ADSL/4G و قابلیت لود بالانسینگ در آن‌ها آماده کرده باشیم. در صورتی که برای اعمال تنظیمات لودبالانس در مودم‌های ADSL سیم کارتخور نیاز به کمک دارید، تیم رایانه کمک در کنار شما خواهد بود. برای دریافت راهنمایی جهت خرید مودم 4G و اعمال تنظیمات لود بالانسینگ مودم به صورت ریموت، کافی است با شماره‌های 9099071540 (برای تلفن ثابت) و 0217129 (برای تلفن همراه) تماس بگیرید.