تشخيص گوشي آيفون اصلي و جعلي

انتشار: 1400/12/18 - بروزرسانی: 1401/10/22
توسط: مهناز جوانی

همينطور كه می دانيم گوشي اپل يكی از معروف ترين برندهای گوشی در دنيا می باشد كه طرفدران زيادی بين كاربران دارد گوشی های آيفون در مدل های مختلف آن در بازار عرضه می شود و هميشه هم مورد استقبال مشتريان بوده است. اما مساله ای كه مهم است حضور افراد سودجو در بازار می باشد كه سعی می كنند با فروش گوشی های آيفون تقلبی سر مردم كلاه بگذارند و سود كنند. برای همين لازم است روش های تشخيص گوشی جعلی از اصلی را  بدانيم و اگر اين روزها به فكر خريد گوشی آيفون هستيم با ديد باز به خريد برويم در اين مقاله تصميم داريم روش هایی تشخیص گوشی آيفون اصلي را از جعلي  معرفی كنيم. پس تا انتهای مقاله با رايانه كمك همراه باشيد.

 

 

 

فهرست

روش هاي تشخیص اصل بودن گوشی آیفون

تشخیص اصل بودن آیفون از روی شماره سریال

تشخیص ریپک بودن آیفون

آیفون ریپک

مقایسه آیفون طرح با اصلی

سایت تشخیص اصل بودن گوشی اپل

سوالات متداول

سخن پایانی

 

روش هاي تشخیص اصل بودن گوشی آیفون

 در ادامه مقاله ما روش هايي را شرح مي دهيم كه برای تشخیص گوشی آیفون اصل از آیفون فیک كارساز است و با توجه به آن ها مي توانيم از سودجويي كلاهبرداران در امان باشيم.  

تشخیص اصل بودن آیفون از روی شماره سریال

یکی از روش های تشخیص آیفون تقلبی از آیفون اصلی، توجه به  شماره سریال هک شده روی جعبه گوشی و داخل گوشی مي باشد. شماره سریال را می توانیم زمانی که گوشی روشن است در داخل تنظیمات چک کنیم و بايد اين شماره سريال با شماره سريال بر روی جعبه گوشی همخواني داشته باشد. برای این کار مراحل زیر را انجام میدهيم:

  • به قسمت تنظیمات یا همان Settings آیفون می رويم.
  • گزینه General را انتخاب می كنيم.
  • وارد About می شويم
  • سپس گزینه Serial Number را بررسی می كنيم.

شايد سوال پيش بيايد زمانی که می خواهیم گوشی پلمپ بخریم نمی توانیم شماره سریال را قبل از روشن شدن چک کنیم در اين موقع لازم است درگاه سیم کارت یا همان سینی سیم کارت آیفون را بیرون بیاوریم، س‍‍پس شماره سریال گوشی روی آن هک شده است، آن را با شماره سریال روی جعبه مقایسه می كنيم.

 آیفون تو هم وقتی صفحه اش خاموش میشه خودکار اینترنت هم قطع میشه! با من تا انتهای مطلب حل مشکل قطعی وای ‌فای آیفون در حالت قفل شدن صفحه ‌نمایش همراه باش تا راهکارش رو بهت بگم.

 

ضرورا  از وصل نشدن ایفون به اپ استور (راه‌حل اتصال به App store)

تشخیص ریپک بودن آیفون

احتمالا واژه ریپک  گوشی هاي آيفون را شنیده باشیم. اما آیفون ریپک یعنی چی؟ گوشی هایی که توسط فروشگاه ها و کاربران به شرکت اپل برگشت می خورند، کمپانی اپل با برطرف کردن مشکل آن ها، این گوشی ها را دوباره بسته بندی كرده و در فروشگاه ها با قیمت پایین تر می فروشد.

لازم است بدانيم آيفون ریپک از نظر کیفیتی مشکلی ندارد و اصل می باشد. اما در ایران به نام آیفون پلمپ و باز نشده با قیمت آیفون سالم فروخته می شود، به همین دلیل آیفون ریپک در ایران خرید و فروش نمی شود. چرا كه کاربران از خرید همچنین گوشی هایی در اغلب مواقع واهمه دارند.

برای تشخيص آیفون ریپک لازم است ظاهر جعبه گوشی را چک کنیم، بسته باید بدون نقص و شرینگ یا پلاستیک دور آن بدون پارگی باشد همچنین به نوشته های روی جعبه و حتی رنگ جعبه گوشی آیفون هم باید دقت کنیم تا تقلبی نباشد.

تا به حال شده رمز گوشی آیفونت رو فراموش کنی! یا هر چی رمز رو بزنی باز نمیشه! مطلب رفع مشکل باز نشدن قفل گوشی آیفون راهکار همین شرایطه.

 

آیفون ریپک

علاوه بر چک کردن جعبه گوشی که بايد بسته بندی آن درست و اصولی بدون اشکال داشته باشد، باید شماره سریال گوشی را چک کنیم. آیفون های ریپک شماره سریال مخصوص خود را دارند. آیفون های ریفرش شده در ابتدای شماره سریال خود عدد ۵ دارند، پس اگر ابتدای شماره سریال گوشی آیفون عدد ۵ بود، آن گوشی ریپک شده میباشد.

 

 

سایت تشخیص اصل بودن گوشی اپل

یکی از راه های چک کردن و مطمئن شدن از اصالت کالاهای کمپانی اپل استفاده از سایت checkcoverage.apple.com می باشد، با ورود به این سایت و درج کد سریال دستگاه خود می توانید اصل بودن کالا را اعتبار سنجی نمایید.

 

پیشنهاد مطلب: اگر از طرفداران و کاربران آیفون هستید مقاله معرفی چند نرم افزار برنامه ریزی در ایفون را از دست ندهید.

 

مقایسه آیفون طرح با اصلی

در ادامه به ديگر روش هاي تشخیص گوشی تقلبی آیفون می پردازيم  تا با آگاهي از آن از خرید و فروش این گوشی های قلابی آیفون جلوگیری کنیم که متاسفانه اين روزها  به وفور در بازار دیده می شود.

خرید امن: لازم است در قدم اول براي قصد خريد گوشی آيفون از مکان های امن و با سابقه فروش بالا خرید کنیم. سعی کنیم از فروشگاه هایی که نمایندگی هستند و یا نماد اعتبار دارند و معروف هستند خرید کنیم تا اگر احيانا دچار مشكل شديم و يا تقلبی از آب در آمد بتوانیم با پیگیری فروشگاه گوشی خود را تعویض و یا پول خود را پس بگیریم.

بررسی جعبه و بسته بندی: هنگام خريد جعبه و ظاهر آن را چک کنیم و مطمئن شویم که بسته بندی اصلی می باشد و شرینگ یا بسته بندی پلاستیکی آن كامل دور جعبه پیچیده شده باشد. همچنین رنگ جعبه و نوشته های روی جعبه برای اپل منحصر به فرد است و با مقداری دقت می توانیم متوجه تفاوت بین آن و جعبه آیفون تقلبی بشویم.

چک کردن سریال نامبر ( Serial Number) : در قسمت تنظیمات گزینه About را انتخاب  می كنيم و اطلاعات گوشی را چک می کنیم، همانطور که گفتیم عدد اول  Serial Numberنباید 5 باشد، اگر حرف اول مدل دستگاه ما M بود با خيال راحت می توانيم خريداری كنيم چرا كه گوشی آیفون ما کاملا سالم و اورجینال می باشد.

تشخيص معتبر بودن با كمك  برنامه iTunes : یکی از راه های چک کردن اپل استور گوشی استفاده از برنامه ايتونز در گوشی آيفون می باشد. لازم است در گوشی خود را به اپل استور و اپل آیدی متصل کنیم؛ اگر گوشی اصل باشد که مشکلی به وجود نمی آید، اما اگر فیک یا تقلبی باشد به هيچ طريقي وارد اپل استور یا آیتونز نمی شود.

درست کار کردن برنامه Siri : سیری یکی از قابليت های مختص گوشي اپل است که فقط در اختیار اپل قرار داده شده با پیشرفت تکنولوژی ممکن است برنامه ای مانند سیری برای گوشی های ديگر ساخته باشند، اما خيلي احتمال آن كم می باشد چرا كه به دلیل زمان بر بودن و هزینه بالا این کار را انجام نمی دهند؛ بنابراين می توانيم با سیری گوشی آیفون خود ارتباط برقرار کنیم تا مطمئن شویم که گوشی اصل می باشد.

ظاهر گوشی: بررسی ظاهر گوشی بسیار مهم است، بسیاری از گوشی های آیفون تقلبی خیلی به ظاهر توجه نمی كنند و نتوانسته اند مانند گوشی اصلی آن را تولید کنند.

به طور مثال تشخیص آیفون ۱۲ اصل از تقلبی بسیار راحت است چرا كه آنقدر این نوع گوشی خوب و بدون نقص طراحی شده که به هیچ عنوان آیفون کپی نمی تواند مثل آیفون اصل باشد. نوع بسته شدن و ظاهر پیچ های کنار درگاه شارژ و ظرافت لبه های گوشی بدون شک فقط کار مهندسین شرکت اپل می باشد.

کیفیت ساخت: لازم است دکمه های گوشی را بررسی کنیم، مثلا تشخیص اصل بودن گوشی اپل ۷ خیلی راحت است زیرا هيچ متقلبی نمی تواند حسگر اثر انگشت را دقیق طراحی کنند، همچنین دکمه سایلنت و حجم صدا در دو جهت مخالف هستند که باید به آن ها دقت کرد، لازم است آن ها را فشار دهیم تا مطمئن شویم که مشكل نداشته باشند.

گوشی های آیفون یه مشکلی دارن اینه که بعد از یک مدت خودکار کند میشن! با من همراه باش تا با چند ترفند ساده به حل مشکل کند شدن آیفون بپردازیم.

 

 

نمایشگر Super retina: صفحه نمایش اپل با هر گوشی ای متفاوت است، تفاوت آیفون ایکس اصلی و تقلبی در نمایشگر کاملا مشخص است، به این دلیل که نمایشگر آیفون X از کیفیت بالایی نسبت به آیفون 8 برخوردار است و برای یک گوشی تقلبی آنقدر هزینه نمی کنند تا یک نمایشگر در حد نمایشگر اپل با قیمت پایین به ما عرضه كنند.

ثبت کد IMEI در سایت اپل: یکی از راه های تشخیص اپل تقلبی از اپل اصل، وارد کردن کد تشخیص اصل بودن گوشی اپل است که روی جعبه و داخل گوشی نوشته شده است؛ این روش در گذشته خیلی کاربردی بود زیرا در آن زمان تشخیص اصل بودن گوشی اپل بسیار سخت بود و کپی های بسیار مشابهی از این گوشی وارد بازار شده بود.

برای تشخیص اصل بودن گوشی اپل 5S  از طریق کد تشخیص اصل بودن گوشی اپل لازم است مراحل زير را انجام دهيم:

 ابتدا کد IMEI که در پشت جعبه گوشی درج شده را با کدی که در مسير نوشته  شده مقايسه مي كنيم

Settings، General، About

این یک کد 15 رقمی مي باشد که باید کاملا شبیه به یکدیگر باشند. البته امروزه به راحتی می توانند IMEI گوشی ها را تغيير دهند و این روش خیلی برای تشخيص اصل بودن گوشی پیشنهاد نمی شود، اما می توانیم از این روش هم استفاده کنیم. همچنین می توانید با ورود به سایت اپل این کد را وارد کنیم تا مطمئن شویم که گوشی ما اصل مي باشد. اگر ارور نامعتبر بودن کد نشان داده شد گوشی شما فیک است.

 

میدونی اگر قفل گوشی آیفونت رو یادت رفت چطوری میتونی وارد گوشیت بشی؟ پیشنهاد میکنم مطلب رفع باز نشدن قفل گوشی آیفون از دست ندی! 

دوربین بدون نقص: یکی از راه های بسیار راحت در تشخیص آیفون فیک از آیفون اصلی، چک کردن دوربین می باشد، دوربین آیفون ها بدون نقص می باشند، اگر آیفونی که خریده ایم در دوربین کوچکترین مشکلی دارد مانند مشکل در رنگ یا کندی تصویر صد در صد  آیفون تقلبی می باشد.

سیستم عامل: ios همچنین سیستم عامل آیفون یعنی IOS بسیار روان می باشد. به همین دلیل می توانیم پس از روشن کردن گوشی با آن کار کنیم و ببینیم که سرعت جا به جا شدن منو ها چگونه است. اگر با کندی غیر منطقی مواجه شدیم قطعا آن گوشی غیر اصل  می باشد.

کارت حافظه: برخي آیفون های فیک و تقلبی از کارت حافظه پشتیبانی می کنند در صورتی که آیفون اصلی به هیچ عنوان و در هیچ نسخه ای از کارت حافظه استفاده نمي كند.

لوگوی سیب اپل: یکی از راه های آسان شناسایی اپل اورجینال بررسی لوگوی اپل است؛ اپل اصلی دارای یک لوگوی اپل براق آینه مانند بدون کوچکترین نقص در قاب پشتی  می باشد؛ اگر مقداری کدری و نقص در طراحی سیب وجود داشت، به اصل بودن آن باید شک كنيم.

 

 

آیفون یه قابلیت داره که میتونی هر چیزی رو اسکن کنی و یک نمونه 3d ازش داشته باشی اما میدونی چطور این کار رو میشه انجام داد؟ کار با حسگر LiDAR در آیفون و آیپد

 

سوالات متداول

در ادامه به سوالات رایج در خصوص تشخیص گوشی های فیک و اصلی آیفون می پردازیم؟

مشکلات گوشی های فیک و تقلبی آیفون چیست؟

گوشی های فیک آیفون باعث ضرر خریدار می شوند، نمی توانید با گوشی های فیک وارد اپ استور شوید و برنامه مورد نیازتان را دانلود کنید همچنین به روزرسانی گوشی های ایفون فیک غیر ممکن می باشد به علاوه امنیت و محدودیت های پیش فرض گوشی های ایفون اصلی را در نمونه فیک آم نخواهید یافت.

اعتبار سنجی شماره سریال گوشی های آیفون چگونه است؟

بعد از وارد شدن به قسمت تنظیمات و انتخاب گزینه General روی گزینه About ضربه بزنید و سریال گوشی را در قسمت serial number  بررسی کنید. سریالی که مشاهده می کنید طبق الگوریتم اصلی  اگر حرف اول مدل گوشی آیفون شما M باشد می توان گفت گوشی اصلی است و نگرانی وجود ندارد،  توجه داشته باشید معمولاً گوشی های ریپک شده با شماره سریال 5 شروع می شود.

اگر از کاربران آیفون هستید حتماً ضرورت استفاده از اپ استور را می دانید، مقاله علت وصل نشدن ایفون به اپ استور (راه‌حل اتصال به App store) را از دست ندهید.

سخن پایانی

گوشی های آیفون یکی از دوست داشتنی ترین محصولات در دنیا هستند برای همین بسیاری از کاربران دوست دارند گوشی اپل حتی با قیمت ارزانتر خریداری کنند سودجویان و کلاهبرداران با ساخت گوشی های تقلبی اپل و فورش آن ها موفق شده اند کلاهبرداری های زیادی بکنند، قیمت اپل تقلبی بسیار پایین تر ازاصلی می باشد در نتیجه بهتر است به هیچ عنوان به دنبال آیفون ارزان در ایران نباشیم. امیدوارم این مطلب برای شما کاربر گرامی مفید باشد. شما نیز می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با تشخیص گوشی آیفون اصلی و جعلی با کارشناسان ما در رایانه کمک تماس بگیرید. برای تماس با رایانه کمک می توانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره 0217129 تماس بگیرید.