آموزش شناسایی درگاه پرداخت زرینپال و اتصال آن به پرونده مالیاتی
با توجه به الزام شاپرک مبنی بر تکمیل پرونده مالیاتی، برای جلوگیری از «غیرفعال شدن درگاه پرداخت توسط شاپرک»، در صورتی که تاکنون نسبت به تکمیل پرونده مالیاتی خود اقدام نکردهاید، هرچه سریعتر به سامانه مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به الصاق پایانههای خود اقدام نمایید.
راهنمای تصویری و آموزش گام به گام تکمیل پرونده مالیاتی و الصاق درگاه پرداخت زرینپال:
مراحل تکمیل پرونده مالیاتی
در ادامه طی ۴ مرحله، نحوه تکمیل پرونده مالیاتی را با هم مرور خواهیم کرد:
مرحله اول) کلیه درگاههای پرداخت و پایانههای فروش (دستگاه کارتخوان) ثبت شده در پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید
۱. در صورت داشتن حساب کاربری در سازمان امور مالیاتی کشور، به وبسایت رسمی این سازمان، در این صفحه بروید.
۲. سپس وارد بخش درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید و کد ملی و رمز عبوری که قبلا با آن ثبتنام کردهاید را وارد کنید.
۳. پس از دو مرحلهی فوق به یک صفحهی جدید، با عنوان «خلاصه وضعیت مالیاتی شما در نظام مالیاتی کشور» منتقل خواهید شد که در نوار بالای صفحه به شما نمایش داده میشود.
۴. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، پس از ورود به صفحهی خلاصه وضعیت مالیاتی، فهرستی به شما نمایش داده میشود، برای اطلاع یا اتصال دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت خود کافیست روی عبارت تعداد پایانههای فروش کلیک کنید.
۵. با ورود به این بخش اکنون میتوانید تعداد کارتخوانهایی که به مشخصات فردی شما متصل است را رویت کنید و برای اتصال آنها به پروندهی مالیاتی یا غیرفعالسازی و حذف هر یک از دستگاههایی که مدنظر دارید اقدام کنید.
فراموشی رمز عبور
در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور وارد صفحهی دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه شده و روی فراموشی نام کاربری یا کلمهی عبور کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که برای دریافت مجدد رمز عبور، میبایست کد رهگیری ثبتنام و شناسهی ملی خود یا شریک تجاری خود را وارد کنید.
مرحله دوم) بررسی کنید که کدام یک از پایانههای فروش یا درگاه پرداخت از سمت شما درخواست داده شده است
در این مرحله شما ممکن است با دستگاه های کارتخوان و یا درگاه های پرداخت متعددی روبرو شوید. سوال اینجاست که کدام یک از این موارد متعلق به شماست؟ شما باید هر دستگاه یا درگاهی که متعلق به شماست را به پرونده خود الحاق کنید و هر دستگاهی که از سمت شما درخواست داده نشده است را از پرونده خود حذف نمایید. در ادامه به شما روش شناسایی درگاه پرداخت زرین پال را آموزش خواهیم داد تا با مشاهده مشخصات آن و مقایسه با مشخصات درگاه های پرداخت نشان داده شده، بتوانید درگاهی که از آن استفاده میکنید را به پرونده خود الصاق نمایید.
مرحله سوم) مشخصات درگاه پرداخت زرینپال را مشاهده کنید
(ویژهی پذیرندگان زرینپال)
۱. از صفحهی نمای کلی، درگاه پرداخت موردنظر خود را انتخاب نمایید.
۲. پس از ورود به پیشخوان درگاه، از قسمت بالای صفحه، روی گزینهی اطلاعات و جزییات درگاه کلیک کنید.
۳. در پنجرهای که باز میشود، شماره پایانهی درگاه پرداخت انتخاب شده، به علاوهی کد پذیرندهی آن به شما نمایش داده میشود.
لطفا توجه داشته باشید
در پنل کاربری زرینپال، برای هر یک از درگاههایی که تا کنون ساختهاید، یک صفحهی اختصاصی و پیشخوان مجزا ایجاد شده است، بنابراین برای مشاهدهی جزییات هر کدام، نیاز است به پیشخوان همان درگاه مراجعه کنید.
جهت مرور بهتر این مرحله میتوانید به ویدیو زیر مراجعه کنید:
مرحله چهارم) درگاه پرداخت یا پایانه فروش فعال خود را به پرونده الصاق و الباقی را غیرفعال کنید
در این مرحله بعد از استعلام درگاه پرداخت زرین پال و یا پایانه فروشگاهی فعال خود که قصد اضافه نمودن به پرونده مالیاتی خود را دارید، گزینه الصاق به پرونده را بزنید.
حذف از پروندهی مالیاتی
چنانچه میخواهید دستگاه کارتخوان یا درگاه خود را خود را از حذف کنید، کافیست پس از ورود به بخش «تعداد پایانههای فروش» روی گزینهی درخواست غیرفعالسازی کلیک کنید.
فعالسازی مجدد
چنانچه قصد دارید دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداختی که پیشتر غیرفعال کردهاید را مجدد فعال کنید، کافیست همانند دو روش فوق، پس از ورود به بخش «تعداد پایانههای فروش» روی گزینهی فعالسازی کلیک کنید.
تکمیل اطلاعات پرونده مالیاتی
اگر بعد از کلیک بر روی گزینه الصاق به پرونده، با پیام «پرونده ای جهت الصاق شماره پایانه …. انتخاب نشده است»مواجه شدید، از داشبورد سمت راست روی گزینه، «پروندههای الکترونیک» کلیک کنید.
در این صفحه، پروندههای فعال شما در سامانه امور مالیاتی نمایش داده میشود. روی گزینه «جزئیات پرونده» کلیک کنید. چنانچه پروندهای در این صفحه مشاهده نمیکنید، ابتدا باید از طریق گزینه «ایجاد پرونده مالیاتی» نسبت به ساخت پرونده مالیاتی اقدام کنید.
اگر دارای کد رهگیری مالیاتی نیستید، میتوانید راهنمای ویدیویی و تصویری قدم به قدم دریافت کد رهگیری مالیاتی را در این صفحه ملاحظه کنید:
حالا گزینه ورود و ویرایش را انتخاب کنید:
همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، در حال حاضر این وضعیت پرونده در گام سوم یعنی «شروع ثبت نام» قرار دارد. در این بخش نواقص پرونده به رنگ قرمز نمایش داده شده است. این نواقص را تکمیل کنید.
پس از تکمیل اطلاعات، وضعیت پرونده شما به گام چهارم یعنی «ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی» تغییر خواهد یافت و میتوانید طبق مراحل قبل، پایانه خود را به پرونده فعال خود الصاق نمایید.
لطفا توجه داشته باشید
پس از اعمال هر یک از تغییراتی که انجام دادهاید، روی گزینهی تایید نهایی کلیک کنید تا تغییرات اعمال شده ثبت و ذخیره گردد.
پرسشهای متداول
در این بخش تلاش کردهایم با هدف رفع هر گونه ابهامی در خصوص امور مالیاتی مرتبط با درگاه پرداخت و دستگاههای کارتخوان کسب و کارها، به برخی از پرسشهای احتمالی کاربران پاسخ دهیم، چنانچه سوالی دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده، لطفا از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.
برای ثبت مالیاتی درگاه پرداخت یا دستگاه کارتخوان خود، میبایست وارد وبسایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور شوید، البته در صورتی که تا این لحظه ثبتنام اولیه را تکمیل نکردهاید و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی خود اقدامی صورت ندادهاید، ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان برای شما امکانپذیر نخواهد بود و در قدم اول نیاز است تا از طریق ورود به این صفحه، نسبت به پیشثبتنام الکترونیک خود اقدام نمایید.
ایجاد پایداری در درگاه و عدم قطع شدن ارتباط با مرکز PSP ها موجب ایجاد ویژگی به نام سرویس مسیردهی هوشمند در زرینپال شده است. به دلیل استفاده از این ویژگی، زرینپال گاها برای برخی از پذیرندگان سیستم تعدادی درگاه پرداخت مختلف تعریف میکند که در نهایت منجر به ثبات و پایداری بیشتر خدمات رسانی به پذیرندههای گرامی است.
منبع : https://www.zarinpal.com